Wonky
minder voedselverspilling

Maar liefst 30 procent van alle voedsel op aarde wordt gewoon weggegooid. Dat is niet alleen zonde van de arbeid om het te maken. Door de CO2-uitstoot van het productieproces, het vervoer en de afvalverwerking achteraf, ondervindt het milieu er ook veel nadeel van. Helena Gheeraert uit Gent kon het niet langer aanzien. Met Wonky produceert ze groentendips met een verhaal en een maatschappelijke meerwaarde.

“De consument ziet niet dat groenten en fruit heel vaak worden weggegooid omdat ze er niet perfect uitzien. Je kunt er echter heel wat lekkers mee doen. Ik wilde die “reststromen” waarde geven. Mijn eerste idee was soep maken, maar heel veel mensen maken dit al zelf. Een dip is iets speciaals. We proberen het zo gezond mogelijk te houden. Een minimum aan bewaarmiddelen zijn nodig voor de houdbaarheid, maar we gebruiken geen kleur- of smaakstoffen of verdikkingsmiddelen die je in andere humussen vaak wél vindt.”

Aan personeel – of het nu stagiairs, jobstudenten of vaste medewerkers zijn – geef ik van in het begin veel vertrouwen.

Ondanks dat Helena niet thuis was in de voedingsindustrie, zette ze door met haar idee en ging ze op zoek naar een producent. “Het was niet makkelijk om het vertrouwen te winnen, maar in Oostkamp vond ik een bedrijf dat in mijn verhaal gelooft en met me meedenkt. Het is leuk om te zien dat het werkt en dat ook hun inspanningen niet voor niets zijn geweest. De sales, marketing en communicatie van Wonky doe ik zelf, maar voor ándere essentiële zaken heb ik partners nodig. ’t Is niet mijn ambitie om een goeie producent, verpakker of distributeur te worden. Iedereen heeft zijn eigen talenten en vaardigheden en allemaal samenwerken zal ervoor zorgen dat we veel sneller vooruitgaan. “Ik heb met Wonky zelf geleerd dat vertrouwen geven en krijgen, heel belangrijk is om iets te realiseren. Ik wil op die manier ook zelf te werk gaan. Aan personeel – of het nu stagiairs, jobstudenten of vaste medewerkers zijn – geef ik van in het begin veel vertrouwen.” Ik heb geen  9-to-5 mentaliteit maar wil mensen motiveren zodat ze wíllen werken en ik hen zo al doende dingen kan bijbrengen.”

“Ondernemen is vooruitkijken en doorzetten. Niet teveel kijken naar negatieve aspecten of wegen die afgesloten zijn, maar focussen op de oportuniteiten en kijken hoe iets wél kan lukken. Het gebeurt niet vaak dat je eerste plan werkt maar je leert uit elke mislukking. Je wordt dus zowel negatief als positief verrast.”

Ik zou nooit iets kunnen doen dat géén impact heeft. En ik merk dat meer en meer mensen van mijn generatie dat gevoel hebben.

Ik ga er altijd van uit dat we het allemaal kunnen oplossen. En hoe meer we proberen, hoe groter de kans dat het ook lukt! Ik wil op termijn dat er veel minder verspild wordt, zowel in de productie als bij de mensen thuis. Aan productiekant maken we met Wonky al een verschil. Eten is iets dat mensen bij mekaar brengt. Met onze dips willen we dat mensen over voedsel en voedselverspilling praten en een zo een goed gevoel krijgen omdat ze groenten redden.”

Bekijk de video

Deel het verhaal van Helena

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.