Wavemakers
relevante en goeie perscontacten en -inhoud

Wavemakers is een Public Relations-bureau in Hamme opgericht door Elke De Mayer. Samen met haar team zorgt ze ervoor dat de bedrijven die ze helpen op een positieve manier in de media terechtkomen. Dat doen ze zowel met journalisten als met influencers. Ze is alleen begonnen, maar sinds afgelopen jaar werkt ze met een team.

Zes jaar geleden richtte Elke Wavemakers op. Ze had vijf jaar lang een fijne job in een PR-bureau in Brussel, maar het begon te “kriebelen” om op zelfstandige basis van start te gaan. “Je hebt niet zo veel nodig in de PR: laptop, GSM en je bent vertrokken.” Zo is ze begonnen in haar eigen woonkamer.

Wavemakers ligt zeker nooit stil. Ze zijn lid geworden van het ACC (koepelorganisatie voor reclamebureaus en sinds kort ook voor PR-bureaus) om samen met andere PR-bureaus de standaard van PR te bepalen. Constant stellen ze zichzelf in vraag en kijken ze hoe het beter kan. Ze gaan zelf op zoek naar nieuwe uitdagingen: “We zijn geen statisch bureau dat zit te wachten totdat iemand een vraag stelt.” Ze willen “een frisse wind” zijn voor de klanten die binnenkomen. “Onze klanten kennen hun product zodanig goed dat het soms moeilijk voor ze wordt om nog een helikopterview te hebben, daar willen wij hen bij helpen. We zijn de ogen en de oren van de klant.”

De dag dat ik niet meer blij word wanneer er een artikel verschijnt van een klant, stop ik ermee.

Elke wil het liefst van al dat zij en haar team goesting blijven hebben. Bij Wavemakers heeft iedereen een passie voor het vak. “Er gaan al teveel mensen met tegenzin naar hun werk. We draaien hier veel uren en dat kan soms echt intensief zijn, dus daarom moet het plezant blijven.”

Wat Wavemakers zo uniek maakt is de combinatie van strategie, kwaliteit en creativiteit. “Er zijn veel PR-bureaus in Antwerpen die werken rond lifestyle of fashion, in Brussel zijn er dan weer veel strategische bureaus. Wij doen beiden.” Het ene moment bellen ze met Flair om een de nieuwe collectie van de ZEB in hun magazine te zetten, het andere moment onderhandelen ze met De Tijd om een artikel over de vaccinatieproblematiek te publiceren. “Ook al ben je een fashion brand, je kunt altijd in een crisis belanden en dan hebben wij contacten uit beide werelden.”

Ik wil dat onze klanten ons als partner zien, dat ze zien dat we alles eruit hebben gehaald wat erin zat.

Elke werkt al vijf jaar met haar bureau samen voor Special Olympics Belgium. Hét sportgebeuren voor mensen met een verstandelijke beperking. Ze is trots op de ommezwaai die er gemaakt is voor de organisatie. “Als ik vroeger met een journalist telefoneerde over Special Olympics moest ik altijd uitleggen wat dat precies is. Nu komt dat op Sporza, vroeger kwam het in de krant bij de Fait-Divers’kes.”

Hetzelfde geldt voor Laurentine Van Landeghem van Clouds of Fashion. Ze was 21 jaar toen Elke haar leerde kennen. Laurentine begon met een kleine modeshow, maar later werd ze steeds groter en bracht uiteindelijk haar boek ‘From blog to brand’ uit. Het boek heeft kreeg veel persandacht waaronder vier pagina’s in de krant. “Niet alleen eraan meewerken, maar ook er middenin staan, daar haal ik energie uit.”

Elke en haar team willen de doelstellingen van hun klant mee behalen. Daarom gaan ze graag tot het uiterste. “Ik wil dat onze klanten Wavemakers als partner zien, dat ze zien dat we alles eruit hebben gehaald wat erin zat.” Er wordt niets naar buiten gebracht of gepubliceerd als iemand, ook Elke zelf, er niet tevreden mee is. “Wij werken niet met correctierondes of met percenten. Het moet gewoon goed zijn.”

Iemand één keer in de pers krijgen is niet moeilijk maar iemand in de pers houden en een imago opbouwen, dát is de echte uitdaging.

Momenteel zijn ze bezig met een rebranding. Wavemakers wordt voorzien van nieuwe leden, een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. “Zo kunnen we eindelijk uitstralen wie we echt zijn, er moet ook aan de eigen PR gewerkt worden. Dat gaat nu dat ik niet meer alleen ben en er een team is.” Hun ambitie is om het kernteam uit te breiden en een sterke positie te hebben tegenover andere PR-bureaus. Ook zoeken ze meer langdurige samenwerkingen met klanten. “Hoe beter je je klant kent, hoe meer je ermee kunt doen, want iemand één keer in de pers krijgen is niet moeilijk maar iemand in de pers houden en een imago opbouwen, dát is de echte uitdaging.”

Deel het verhaal van Elke

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.