Vrolijk
voor speelgoed met een verhaal

De missie van Conny Snoeck is de creativiteit van kinderen stimuleren. En: “We proberen een communitygevoel te scheppen.”

Aan de etalage van Vrolijk in het centrum van Turnhout hangen honderd ingekleurde kindertekeningen, de oogst van een wedstrijd. Daartussen de kalender van de activiteiten dit najaar. Want in de grote open ruimte, centraal in de winkel, valt voor kinderen én hun (groot)ouders altijd wat te beleven: een modeshow met kinderkleding (in samenwerking met een kinderboetiek), knikkerzakjes of rokjes naaien met échte machines (in samenwerking met het naaicafé), een fotoshoot met verkleedkleding, kinderyoga, sprookjes vertellen, strandbloemen knutselen, een meet & greet met het chocoladekonijn van Sylvanian Families… Als het aan de bevlogen zaakvoerster Conny Snoeck ligt, wordt het hier ooit een echt kindercafé. Conny Snoeck: “We bedenken telkens iets leuks dat mensen aanmoedigt om naar de winkel te komen. We proberen een communitygevoel te scheppen.”

Ik heb gekozen om volop in te zetten op beleving in de winkel.

De liefde voor kinderen is de brandstof die de zaak doet draaien. Conny: “Ik ben altijd gefascineerd geweest door het spel van kinderen: hoe ze zo sociale vaardigheden leren, oplossingen zoeken, de wereld ervaren. Ik heb niks tegen computergames en tablets, maar als je een tweejarige dat al in zijn handjes stopt, ontneem je dat kind de mogelijkheid om te ontdekken en te experimenteren. Ik zie het als mijn missie om kinderen speelgoed aan te bieden waarmee ze hun eigen verhaal kunnen schrijven.”

Conny kreeg de kans om haar verhaal te schrijven toen ze vier jaar geleden haar speelgoedzaak opende in een pop-upwinkel. “Na iets meer dan een jaar moest ik uitkijken naar een andere plek. Aan de overkant van de straat was een enorme ruimte vrijgekomen. Ik zag massa’s mogelijkheden: een ruimer assortiment, meer beleving in de winkel door speeleilandjes, georganiseerde activiteiten.”

“De nieuwe winkel sloeg meteen aan, op sommige activiteiten was er een stormloop. Zo startte ik in overleg met ondernemersbegeleider Youssef Chatar van UNIZO met pedagogische voordrachten. Pedagogen, psychologen, therapeuten, kinesisten en coaches komen praten over thema’s als ‘Boost het zelfvertrouwen van je kind', ‘Autisme’, ‘Kinderen zijn geen puppies’ of ‘De invloed van het scherm op het kind'. Voor een drankje en een hapje zorgt een bevriende biowinkel.”

“De eerste keer had ik meteen 40 mensen over de vloer, ik maakte extra ruimte vrij, de volgende keer waren er ineens 70, maar het hadden er ook 100 kunnen zijn. Er was een onverwacht gevolg: het lokale theatergezelschap Elckerlyc bedacht een toneelstuk voor kinderen waarin het speelgoed van Vrolijk tot leven komt.”

We bedenken telkens iets dat mensen aanmoedigt om naar de winkel te komen.

“Voorlopig heb ik geen echte webshop, maar Vrolijk is wél zichtbaar via Facebook, Instagram en Youtube. Gedrukte publireportages in magazines heb ik fel verminderd. Een fikse, maar onmisbare investering daarentegen is de folder. In de eindejaarsperiode knippen kinderen daar hun voorkeurgeschenken uit voor hun lijstjes.” Conny beseft dat ze tegen de opmars van de onlineverkoop moet opboksen. Maar om die ongelijke strijd het hoofd te bieden “heb ik gekozen om volop te blijven inzetten op de beleving en persoonlijk advies voor de kinderen in de winkel. De meeste ken ik bij naam.”

"Recent organiseerde ik een online-enquête onder de klanten van Vrolijk. Op enkele dagen tijd had ik 340 volledig ingevulde enquêtes. Daaruit blijkt dat klanten tevreden zijn over het assortiment, de prijs en de bereikbaarheid, en vooral dat ze mijn speelgoedadvies een meerwaarde vinden.”

Deel het verhaal van Conny

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.