The Fallen Angels
samenhorigheidsgevoel tussen lokale ondernemers

Ondernemen is er bij Ganesha Vancoille met de paplepel ingegeven, bijna iedereen in de familie is ondernemer. Bewust op 1 april nam ze het familiebedrijf over, want Ganesha doet graag alles op een ludieke manier met de nodige dosis humor. Naast haar winkel - die dezelfde naam heeft én nog eens naast de winkel van haar mama ligt- The Fallen Angels, is ze ook trotse oprichter van Buy, Eat, Drink Local #ondernemeningentiswijs.

Drie jaar terug kwam het circulatieplan in het leven van de bewoners van Gent. De negativiteit rondom dit plan was overal te voelen en even later ook te zien in de straten. Het was er dood, bij iedereen. “Doordat ik altijd met iedereen babbel, vertelden mensen mij ook dat dit niet oke was. Er was een grote behoefte aan verbinding. Er was geen platform waarbij we elkaar konden helpen, elkaar vragen kunnen stellen.” Zo werd drie jaar geleden Buy, Eat, Drink Local #ondernemeningentiswijs geboren. Een platform op Facebook waarin ondernemers elkaar een hart onder de riem steken of bij elkaar terecht kunnen voor hulp en advies. Elke ondernemers heeft een andere manier van denken en ondernemen, “maar ze moeten wel allemaal gesteund worden, vind ik”.

Een ondernemer moet zichzelf constant heruitvinden.

Met de sticker van Buy, Eat, Drink Local #ondernemeningentiswijs kan iedereen zien wie een kleine, lokale ondernemer is. In de gelijknamige facebookgroep zitten grotere spelers zoals UNIZO, VOKA en de belangrijkste schepenen met hun communicatie. “Zo zien ze wat we doen, kunnen wij leren van hen, maar zij ook van ons.” Door deze groep zijn al veel ondernemers elkaar te hulp geschoten en zijn ook vriendschappen ontstaan. De noden van de lokale ondernemers worden duidelijker en er kan makkelijker op ingespeeld worden. “Die verbinding die gecreëerd wordt, vind ik echt heel leuk.” “Het belang van lokaal te kopen komt er meer en meer. Die bewustwording creëren was mijn bedoeling en dat lukt via deze groep.”

We gaan massaal betogen in Brussel voor een beter klimaat, maar we kopen ook allemaal online in buitenland waardoor de kleine lokale ondernemers afziet.

Online verkopen zit in de lift, het is alsmaar makkelijker om aan producten te komen zonder je deur uit te komen. “Ik wilde zelf niet gaan versturen vanuit mijn winkel. Voor het ecologische, maar ook omdat de aankopen die je bij mij doet, niet zomaar in een pakje gaan”, aldus Ganesha. De beleving van haar winkel en de verbinding met haar klanten vindt ze enorm belangrijk. “Maar om te overleven in coronatijdperk moest ik wel toehappen. Mijn klanten zijn daar enorm dankbaar voor.” Haar klanten hebben veel aan een bezoekje aan The Fallen Angels. Ganesha bezorgt haar bezoekers maar al te graag een goede dag. “Als ze bij mij in de winkel komen, wil ik dat ze gelukkig buitengaan.” Zo doet ze er veel aan om die glimlach om op de gezichten van klanten te toveren. Van ‘take a free smile’ complimentjes tot weetjes en quotes die in een pot verzameld zitten.

Ik wil altijd iets speciaal doen om ervoor te zorgen dat mijn klanten zich welkom voelen en gelukkig buitengaan.

De winkel The Fallen Angels uitbaten én aan het roer staan van Buy, Eat, Drink Local #ondernemeningentiswijs doet Ganesha met hart en ziel. “Ik ben elke dag zo enorm dankbaar dat ik dit allemaal kan doen.” Haar drive om te ondernemen haalt ze uit de positiviteit van al haar klanten en van de verbinding tussen ondernemers die ze hoopt te creëren. Ze kijkt alvast erg positief naar de wat de toekomst zal brengen. “Zien hoe solidair iedereen in deze buurt is, houdt me sterk. Dan wil ik alleen maar met al mijn passie verder doen met de winkels en met Buy, Eat, Drink Local #ondernemeningentiswijs.”

Deel het verhaal van Ganesha

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.