The Bio Veggie Company
lekker vegetarisch eten

The Bio Veggie Company is een nieuw merk van De Paddestoel, producent van vegetarische producten. In hun fabriek in Temse wordt elke burger, nugget en kroket vers gemaakt. Deze leveren ze af aan groothandels en cateringbedrijven.

Het verhaal van The Bio Veggie Company begint eigenlijk al in 1988 wanneer een koppel, pioniers op vlak van vegetarische voeding, de zaak opende. In 2014 neemt Delphine Van Goethem de zaak over en maakte een grote ommezwaai, zo haalde ze een kwaliteitscertificaat en begon ze aan verbouwingen. Maar ze zorgde ook voor beleving achter haar producten: “Wij werken nu heel conceptgericht en doen  verschillende projecten rond gezond eten en ecologie. We organiseren events en werken samen met chef koks.”

We willen niemand iets verplichten, maar gewoon overtuigen dat vegetarisch eten geen opoffering hoeft te zijn.

“Onze waardes zijn passie, kwaliteit, respect en openheid.” En inderdaad, met veel passie bereiden ze hun producten. “We willen ook niet alleen goede producten aanbieden, maar ook aan de huidige vleeseters laten zien dat vegetarisch eten ook best wel “cool” kan zijn en dat je met één keer per week vlees eten mee je bijdrage levert voor een beter milieu.” Kortom, aantonen dat vegetarisch eten helemaal geen opoffering hoeft te zijn.

“De veggieburger heeft niet zo’n top imago, maar je kan er zoveel leuke dingen mee doen.” Daaruit komen dan samenwerkingen met chefs zoals Gilles Draps. Op events bereiden ze dan overheerlijke vegetarische gerechten voor. Ook, samen met Karolien De Paep (De Pommerie) is er zelfs een kookboek samengesteld bij de Bio-Planet.

We zien dat mensen minder vlees willen eten, daarom dat we vegetarisch eten een beter imago willen geven.

Liefst 3 op de 10 Belgen eet minstens 1 maal per week een vegetarische maaltijd. Die groep noemen wij de ‘casual veggies’. The Veggie Company wil dit alleen maar aanmoedigen door vertegenwoordiger te zijn van de veggie lifestyle, zonder iemand iets te verplichten. “Mijn volgende missie is om onze producten in de winkelrekken te zien verschijnen van de standaard supermarkten. We zijn meer dan gewoon een burgermerk, en er zijn al veel vegetarische die-hards, maar ik wil de rest laten zien dat vegetarisch echt wel oké is.” 

Deel het verhaal van Delphine

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.