Sympl
effectief recruteren

De meeste mensen zijn niet op zoek naar een nieuwe job. Maar ze staan er – bewust of onbewust – misschien wel voor open. Mark Herman en Steven Pyck zetten met sympl digitale technologie in om die zogenaamde passieve kandidaten wakker te maken. Terwijl er op de arbeidsmarkt een meedogenloze war for talent woedt, maken ze de vijver van talent om uit te vissen een pak groter.

‘Digitaal rekruteren? Dat gaat niet werken, je moet een kandidaat kunnen zien om aan te voelen wat voor vlees je in de kuip hebt.’ Toen Mark Herman en Steven Pyck dat soort reacties kregen op hun idee wisten ze dat ze op het juiste spoor zaten. “Bijna twintig jaar geleden zijn we er samen in geslaagd om Proxis, een van de allereerste Belgische webshops, rendabel te maken. Toen hoorden we dat niémand zou ooit zo gek zijn om een paar schoenen of een tv op het internet te kopen. (fijntjes) Dat is ook een beetje anders uitgedraaid.”

Wij maken de vijver van talent vijf keer groter door ook de passieve kandidaten aan te spreken.

Aanvankelijk focuste sympl zich op het digitaliseren van het hele rekruteringsproces, van A tot Z. Kandidaten solliciteerden niet meer met een klassieke motivatiebrief, maar stelden zichzelf voor op video. Het eerste verkennende gesprek voerden ze met een chatbot. Sympl maakte op het einde van de rit een selectie van de sterkste kandidaten, bedrijven hoefden nog hooguit een drietal finale gesprekken te voeren om de knoop door te hakken.

“Vandaag is onze focus verschoven”, leggen Mark en Steven uit. “We bieden nog altijd het hele pakket aan, maar het zwaartepunt ligt nu helemaal aan het begin van het rekruteringsproces. Bij het overtuigen van mensen om überhaupt te solliciteren. We zijn ons gaandeweg gaan specialiseren in het bereiken van passieve kandidaten. Mensen die niet actief naar werk zoeken, mensen die zich er zelf vaak niet eens van bewust zijn dat ze openstaan voor een nieuwe job.”

“We hebben onze focus verschoven op basis van de feedback van onze klanten. Ze vonden onze manier van rekruteren innovatief en interessant. Maar ze wezen ons er ook op dat ze vaak niet eens drie kandidaten vinden die een sollicitatiebrief sturen, laat staan dat ze er drie overhouden na een paar selectierondes. Ongeveer 20 procent van de arbeidsbevolking is actief op zoek naar werk. Bedrijven en rekruteerders die zich alleen op die groep richten, lopen een massa talent mis. Zeker in tijden van krapte op de arbeidsmarkt, waarin bedrijven verwikkeld zijn in een war for talent, is dat een probleem. Wij richten ons ook op die overige 80 procent. Wij maken de vijver vijf keer groter.”

Je hebt een idee, je hebt een businessplan en een jaar later doe je iets totaal verschillend. Dat is wat een start-up doet.

Het verhaal van sympl is illustratief voor veel start-ups, menen Mark en Steven. “Je hebt een idee, je giet dat in een businessplan en een jaar later doe je iets totaal verschillend. Daarom moet je snel de markt op met je product of je dienst. Je moet luisteren naar je klanten, je moet ontdekken waar ze voor willen betalen. En dan moet je snel durven bijsturen.”

“Startende bedrijven denken vaak dat ze altijd maar méér moeten doen. Fout, je moet net minder durven doen. Focussen, je activiteiten vernauwen. Kill your darlings. Voor een start-up is dat niet altijd vanzelfsprekend, je mag niet te trots zijn om toe te geven dat je originele idee beter op een andere manier werkt. Maar het goede nieuws is dat het nog veel moeilijker is voor grote bedrijven. Ze hebben tradities en gewoontes, ze hebben een logge structuur, ze zitten vast in een strakke organisatie met veel hiërarchie. Daar hebben start-ups geen last van. Wij kunnen veel sneller schakelen.”

“Wij moeten heel kort op de bal spelen. Het is veel moeilijker om passieve kandidaten te bereiken. Ze zijn niet actief op zoek naar werk, dus ze surfen niet naar jobsites of naar de website van de VDAB. We moeten ze bereiken waar ze de hele dag zijn: op hun smartphone, op hun sociale netwerken. We sturen onze campagnes voortdurend in real-time bij. We meten alles, we analyseren data, we creëren nieuwe campagnes of passen lopende campagnes snel aan om de impact op te drijven. Passieve kandidaten aanspreken, vraagt een snelheid en een flexibiliteit die nog niet alle bedrijven hebben. Dan eisen ze bijvoorbeeld een cv. Maar mensen die geen job zoeken – of toch niet bewust – hebben natuurlijk ook geen recente cv bij de hand.”

Het is een illusie dat de oprichters een bedrijfscultuur bepalen. Dat doet je hele team.

Veel start-ups bestempelen het aanwerven van de juiste mensen als hun allergrootste uitdaging. Maar dat mag voor een innovatief rekruteringsbedrijf als sympl natuurlijk geen probleem zijn. Toch? “We wish”, lachen Mark en Steven. “We zijn ondertussen met 12, maar die groei was ook voor ons een leerproces. ‘Culture eats strategy for breakfast’, hangt hier aan de muur en daar geloven we oprecht in. Alleen is het een illusie dat de oprichters een bedrijfscultuur bepalen, dat doet je hele team. Als je van vier mensen naar vijf mensen gaat, heeft dat onvermijdelijk een enorme impact op de cultuur.”

“Het is opnieuw dat verhaal van de start-up die onvermijdelijk enorm verandert onderweg. Als je bij een start-up komt werken, doe je na een jaar vaak een totaal andere job dan die waarvoor je aangeworven werd. Je hebt mensen die dat geweldig vinden en je hebt mensen die dat verschrikkelijk vinden. Dat hebben wij zelf ook moeten leren. Met vallen en opstaan.”

Deel het verhaal van Mark en Steven

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.

Ontdek een ander verhaal over

Ontdek alle verhalen