Studio Flash
letterpress kaartjes als heropleving van het makersberoep

Ze drukken letterpress kaartjes in hun garage en verkopen die aan winkels over de hele wereld. Jolien en Joachim doen elke dag wat ze graag doen en dat loopt als een trein. Ze hebben ondertussen een collectie van meer dan 300 kaartjes, voor allerlei gelegenheden en vaak met een humoristische boodschap. Het “makersberoep” terug sexy maken lijkt wel hun levensmissie. Geen suffe werkplaats met manuele handelingen, maar een hip thuisatelier met ruimte voor work-life balans én goed te volgen vanuit heel de wereld via social media.

“De wereld is maakbaar”, die boodschap hangt in de woonkamer van Jolien Vandenbroele en Joachim Dewilde uit Lokeren. Sinds 2015 zijn ze met twee voltijds in de weer met Studio Flash, hun eerder toevallig ontstane onderneming.

Joachim: “Ik ben fotograaf van opleiding en deed vooral trouwreportages. Veel van die klanten kwamen een jaar later aankloppen of ik ook geboortekaartjes kon maken. Ik vond dat wel interessant, met dezelfde marketingbeweging kon ik dezelfde mensen voor enkele jaren aan mij binden. Maar ik zocht een originelere manier om kaartjes te maken en zo kwam ik uit bij letterpress. Het ambachtelijke daarvan sprak me wel aan. Ik had zo’n machine op Tweedehands.be gezien vlakbij Hasselt en moest daar toevallig zijn voor een fotoreportage. De week erop kwamen ze hier die pers leveren.” Jolien: “Ik stond er eerst wat weigerachtig tegenover. Maar gelukkig had de pers niet al te veel geld gekost en Joachim suste mij met de gedachte dat het in het slechtste geval nog evenveel geld waard was in oud ijzer (lacht).”

Van onverwachte opstart naar ondernemen met een duidelijk plan.

Aangezien Joachim en Jolien geen ervaring hadden met het maken van letterpress kaartjes, gingen ze op zoek naar handleidingen op het internet. Jolien: “We vinden het heel leuk om zelf dingen te leren. Dus keken we naar YouTube en andere filmpjes om het drukken onder de knie te krijgen.”  Joachim: “Eerst deden we enkel geboortekaartjes en huwelijksuitnodigingen op maat. Maar we misten wat creatieve vrijheid. Dus zijn we onze eigen collectie beginnen maken.”

Toen ze op een beurs in Brugge stonden en er spontaan enkele winkels op hen afstapten om te vragen of ze ook in grote oplages verkochten, kwam de bedenking dat enkel aan winkels verkopen misschien wel interessanter kon zijn. En dus trokken Jolien en Joachim in Gent van winkel naar winkel met hun kaarten. Tot hun grote verbazing sprongen er meteen heel wat winkels op de kar. Jolien: “We waren wat overdonderd door het feit dat enkele winkels meteen veel vertrouwen in ons schonken. Die winkels zijn trouwens nog altijd onze beste en trouwste verkooppunten.”

Ondertussen hebben Joachim en Jolien grootse plannen en dromen met hun onderneming.

Door je te omringen met de juiste partners ligt de wereld in je achtertuin.

Jolien: “Onze kaarten liepen zo goed dat België op de duur een beetje te klein werd. Dankzij een beurs in Nederland vonden we ook daar een goeie afzetmarkt. Daarna volgde een beurs in Londen en uiteindelijk zorgde de beurs ‘Maison et Object’ in Parijs ervoor dat we onze kaarten ook in Frankrijk, Zwitserland en zelfs Azië terechtkwamen. Voor die beurzen rekenen we trouwens vaak op de subsidies van FIT en ook de pocket ‘Internationaal ondernemen’ van UNIZO heeft ons goed geholpen. We zaten met heel wat vragen over douane, vaak gaat daar heel wat papierwerk mee gepaard. Een pakket naar Israël is 3 maanden onderweg geweest (lacht).”

Studio Flash heeft nog lang het plafond niet bereikt, dat is duidelijk. Al willen Jolien en Joachim niet dat hun onderneming uit haar voegen barst.  Joachim: “We willen niet uit ons huis groeien. Maar we hebben wel bepaalde doelstellingen. We willen in élk land in de EU een verkooppunt hebben. Er staan nog wat leuke steden op ons verlanglijstje.”

Ondernemerschap kan je versterken door overal kleine zaadjes te planten.

Jolien: “Op een bepaald moment stel je je de vraag of het allemaal wel uitdagend genoeg blijft op lange termijn. We wilden onszelf scherp houden. Daarom hebben we onszelf allemaal een klein budget gegeven om iets innovatiefs mee op te zetten. Hierdoor ontstond een boemerang in een kaartje, een masterclass “succesvol maker worden” waarbij we onze eigen ervaringen delen en een schriftje van gerecycleerde materialen zoals de cover van oude encyclopedieën.”

Op deze manier blijven zij zichzelf steeds uitdagen en geven zij ook medewerkers de kans om hun ondernemerschap aan te wakkeren.

Deel het verhaal van Jolien en Joachim

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.