Starmeal
Zijn 'mensen'.

Gezonde voeding is hipper dan ooit. Toch is het niet altijd evident om elke dag een alternatief voor de boterham met kaas of choco op tafel te toveren. Het is een thema dat Lieven Vanlommel, oprichter van Starmeal en Foodmaker, al meer dan 10 jaar bezighoudt. Met succes, want zijn drijfveer om het beste slaatje ter wereld te maken, zet intussen al meer dan 200 mensen aan het werk. “En het zijn nu net die mensen die het verschil maken,” aldus Lieven.

Ongeveer 10 jaar geleden nam Lieven, op vraag van zijn moeder, het roer van het familiebedrijf over. Hij zette meteen een nieuwe richting uit: de groothandel in groenten moest een merk worden, maar dan eentje waar de meerwaarde van de mensen centraal bleef staan en waarbij de prijs voor de klant niet onnodig hoog werd. Geen eenvoudige opdracht. Maar met vier generaties aan productkennis in huis, een duidelijke visie en een stevige portie goesting, ging Lieven vollen bak voor Starmeal. Nu, 10 jaar later, blijft Starmeal stijgen in omzet, productiecapaciteit en personeel. Al zijn de cijfers niet hetgeen wat Lieven elke dag drijft.

Alleen als mijn mensen en klanten gelukkig zijn, kan ik genieten van mijn bedrijf

“Ik sta iedere ochtend op met volle goesting om naar kantoor te gaan. Wanneer ik in ’t weekend passeer en zie dat mijn mensen keihard en met de glimlach werken om alles op punt te krijgen, daar word ik gelukkig van,” vertelt Lieven. Geen drang naar automatisering bij Starmeal. “We willen onze bestaande klanten altijd beter en beter bedienen. En dat doe je het best met een team dat het merk kent, dat de klant kent en meedenkt. Zoiets doet een machine niet,” stelt Lieven. Die overtuiging merk je meteen als je naar de personeelsgegevens van Starmeal kijkt: van de vier oprichters, is er maar eentje vertrokken. En dat was om een eigen zaak op te starten, iets wat Lieven alleen maar toejuicht. “Dit jaar hebben wij vier jubilea van mensen die 10 jaar bij ons werken. Dat gaan we deftig vieren.”

“Ik betrek iedereen in elk project. Of ze nu inpakken, verkopen of rondrijden. Iedere werknemer maakt deel uit van dit bedrijf en van de successen die we boeken. Toen we nog met minder waren, gingen we regelmatig op café. Daar kon iedereen op een ongedwongen manier zijn hart luchten. Met 200 mensen, is dat wat moeilijker maar ik blijf wel luisteren naar m’n mensen. Regelmatig hebben we teamactiviteiten waarbij we onze vooruitgang vieren maar onszelf ook de vraag stellen: voelen we ons nog goed bij wat we doen?”

 Wat opvalt is dat Lieven altijd spreekt over zijn “mensen”, niet zijn “werknemers”. Hij ziet hen als een onmisbaar ingrediënt voor zijn product en bedrijf. “Als ondernemer heb je een verantwoordelijkheid. Je moet continu nadenken over wat je aan het doen bent en over wat je kunt verbeteren. Zowel in je bedrijf als in je product. Als je de bal misslaat, dan staat niet alleen je zaak op het spel. Je hebt een verantwoordelijkheid naar je mensen toe. Daar sta ik mee op en ga ik mee slapen.”

Deel het verhaal van Lieven

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.