Slagerij Quetin
kwaliteitsvol vlees en bereidingen op maat

Achter de slagerij Quetin staat een sterk duo. Al van jongs af aan leerden Anthony en Fréderic Mestré de vleesindustrie kennen en nu tillen ze als vierde generatie het succesvolle familiebedrijf samen naar een hoger niveau. Hard werk, continu innoveren en een grote passie voor het vak, vormen de basis van hun verhaal.

Al 92 jaar lang kan je bij slagerij Quetin terecht voor lekker vlees met een rijke smaak. “Het is heel belangrijk voor mij om te weten waar de dieren vandaan komen en wat ze te eten hebben gekregen. Pas dan weet ik zeker dat ik goed en kwaliteitsvol vlees verkoop”, vertelt Anthony. Het is ook die laatste factor die steeds belangrijker wordt bij de consument. “Steeds meer mensen willen tegenwoordig weten waar het vlees vandaan komt. We werken zelf met varkensvlees dat afkomstig is van het Belgische Duroc d’Olives varken en kippen van het label La Belle Flamande. Ons rundvlees komt dan weer uit Haspengouw. Deze vleessoorten onderscheiden zich van de rest doordat de dieren een betere omgeving en voeding hebben gekregen zonder toediening van antibiotica. Dit proef je, en hoewel het iets duurder is, is er meer en meer vraag naar”, legt Anthony uit.

Mensen zijn geen nummer. Een stuk vlees kopen gebeurt niet anoniem, de service bieden we volledig op maat.

Naast de focus op kwaliteitsvlees, stelt Anthony een goede klantrelatie voorop. “De service naar de klant toe is het allerbelangrijkste. Mensen zijn geen nummer. Een stuk vlees kopen gebeurt niet anoniem, maar volledig op maat. We geven informatie hoe ze het moeten voorbereiden en houden rekening met speciale wensen. Zonder zout, gluten of lactose, het kan allemaal.” Ze streven er ook continu naar om hun klanten te blijven verrassen. “We willen klanten een goede beleving meegeven door telkens nieuwe dingen te introduceren. We zetten geregeld spaaracties op poten en spelen continu in op veranderingen, zoals bijvoorbeeld op Valentijn. In tegenstelling tot kledingwinkels die gebonden zijn aan een seizoen, is ons assortiment dus om de twee weken anders”, aldus Anthony.

Als je mee evolueert dan blijf je bestaan, op die manier bestaan we ook al bijna honderd jaar.

Met de plaatsing van nieuwe wandkoelingen en een op maat gemaakte dry aging koelcel, probeert Anthony voortdurend te innoveren. “Dry aged komt eigenlijk neer op gerijpt vlees. In België eten we rundvlees vaak te vers. Voor een echte unieke smaak moet vlees, zoals dat vroeger gebruikelijk was, enkele weken rijpen, bij voorkeur in het been. Dit rijpen gebeurde vroeger op de boerderij in de schuur, maar tegenwoordig wordt het nagebootst in een speciale koelcel. De focus op dry aging kwam er omdat we daar echt het verschil kunnen maken met een supermarkt”, vertelt Anthony. “We merkten dat er veel vraag naar was en besloten het te verwerken in ons assortiment. Als je mee evolueert dan blijf je bestaan, op die manier bestaan we ook al bijna honderd jaar. Als iedereen morgen vegetarisch is, dan moet ik morgen een vegetarisch assortiment hebben. Dat is heel belangrijk voor een ondernemer”, besluit Anthony.

Deel het verhaal van Anthony en Fréderic

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.