Ritchie
Onderneemt door de limonade en de nostalgie van vroeger terug te brengen

Een familiebedrijf heeft altijd een zekere nostalgie rond zich. Dat warme gevoel van vroeger is ook wat Jan wil meegeven nu hij Ritchie, het limonademerk dat zijn familie startte, opnieuw leven heeft ingeblazen. Als klein jongetje zag hij al hoe zijn vader dit in goede banen leidde. Hij besloot eerst zijn eigen verhaal te schrijven, om nadien, met die ervaring in de rugzak, voor het ondernemerschap te kiezen.

Jan komt uit een familie van ondernemers, zo was zijn vader de derde generatie die de brouwerij in Lubbeek had. “Op mijn 22ste kwam dan het vader-zoongesprek: ‘neem jij de zaak over?’.” Een moeilijke keuze voor Jan: hij droomde eerder van marketing in een internationale context. Een droom die hij ook realiseerde: “Ik werkte 15 jaar in het buitenland, waar ik enorm veel ervaring opdeed in reclame en marketing. Als marketingdirecteur bij PepsiCo voelde ik echter een trend aan, ik merkte de drang van mensen naar authenticiteit.”, zo vertelt hij.

"Het is makkelijk te weten wat je niet wil, maar moeilijk om te weten wat je dan wel wil"

“Ik dacht aan die authentieke smaak van de limonade van mijn vader en de sfeer errond die mij vroeger zo kon bekoren. Ik vond dat ik daar iets mee moest doen. Ik zegde mijn job op en besloot om dit avontuur op te pakken. Waarvoor velen mij als gek hebben verklaard”, lacht Jan. Met volle goesting begon hij aan Ritchie 2.0.

Made in Belgium, geen bewaarmiddelen, eigen fles en natuurlijke ingrediënten

Jan draagt enkele waarden nauw aan het hart die voor hem het verhaal maken. “Ik vind drie zaken heel belangrijk: puur Belgische limonade, natuurlijke ingrediënten zonder bewaarmiddelen, en het design van de fles”. “De fles was vroeger al heel mooi en dit wou ik zo houden. Het was niet makkelijk om leveranciers te vinden die al mijn waarden in acht nemen, maar dit was voor mij zo belangrijk dat ik bereid was er volledig voor te gaan. Zo vond ik ook de juiste producenten.” legt Jan uit.

Het is professioneel de meest intense emotionele periode uit mijn carrière

Waarvoor Jan zich elke dag inzet om met Ritchie limonade te produceren? “Ik wil die limonade van vroeger terug bij de mensen brengen. Dat nostalgische gevoel van bij de bomma zo’n lekkere, authentieke limonade te drinken. Die onschuld, dat is waar ik het voor doe.” Het contact met klanten geeft ook veel voldoening, zo vertelt hij: “Als ik van een klant een mailtje krijg dat hij zich terug 6 jaar voelde na Ritchie limonade te drinken, dan doet dat goed. Die mens doet dan de moeite om mijn emailadres op te zoeken en dat even te laten weten. Da’s toch geweldig? Het is een plezier om Ritchie te zien groeien. Elke nieuwe klant is een mooi moment” vertelt Jan ons.

Deel het verhaal van Jan

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.