Reynaers
voor vooruitgang, gelukkige werknemers en een sterke link met de buurt.

Dat ze na het vroege overlijden van haar vader als twintiger al aan het hoofd van het familiebedrijf komen, maakt dat ze ongetwijfeld sterk in het leven staat. Maar Martine Reynaers is meer dan een pure zakenvrouw. Eerder bescheiden, gedreven en met oog voor iedereen die van dichtbij of veraf met het bedrijf betrokken is. Zonder daarbij natuurlijk de essentie van ondernemen uit het oog te verliezen: “Alleen als een bedrijf goed draait, heeft het de middelen om ook voor de omgeving toegevoegde waarde te creëren.”

Reynaers Aluminium maakt jaarlijks meer dan 10.000 kilometer aluminiumprofielen die ze levert aan fabrikanten van ramen, (schuif)deuren en veranda’s in meer dan 40 landen. Het bedrijf telt momenteel 2.000 medewerkers waarvan er 500 actief zijn in het hoofdkwartier in Duffel bij Lier. “Twee keer per jaar hebben we hier een infomeeting voor alle medewerkers in Duffel. Ik stel hen dan de realisaties en toekomstplannen voor. Bij het binnenkomen sta ik aan de ingang en geef ik iedereen een hand. Dan kijk ik naar die mensen en dan weet ik: ik werk voor hén! Dat geeft een enorm gevoel van verantwoordelijkheid. Het versterkt ook telkens opnieuw mijn motivatie om te zorgen dat ze hier veilig werken, goed betaald worden, de nodige zorgverzekeringen krijgen en voldoende opgeleid worden.”

Door je bewust te zijn van je eigen beperktheden, bouw je een team uit.

“Ik heb het grote voordeel dat ik van specifieke vakgebieden weinig ken. Dan ben je verplicht om talent aan te trekken. Ik ben helemaal niet technisch, dus hebben we echt uitzonderlijke mensen op dat vlak. Ik ben niet goed in verkoop, dus hebben we fantastische commerciële talenten in huis. En zelfs in die dingen waar ik vrij goed in ben – zoals organisatie en planning – zijn onze medewerkers nog veel béter. Door je bewust te zijn van je eigen beperktheden, bouw je een team uit. Mijn belangrijkste rol is het overzicht bewaren, de zwakke punten versterken en vooruitkijken hoe Reynaers er binnen 5 jaar moet uitzien.”

“Uitmuntendheid is één van onze vier kernwaarden. Van de 500 mensen die bij ons in Duffel werken, zijn er 100 bezig met onderzoek en ontwikkeling, onder meer in het grootste private testcentrum in de wereld voor ramen en deuren. We werken er elke dag hard aan om het béste product te maken. Zowel voor mezelf als voor onze medewerkers heb ik er geen probleem mee dat er fouten worden gemaakt, zolang je daar maar uit leert en je gedrag bijstuurt. Als er iets misloopt, hebben mensen soms de neiging om iemand te zoeken die daar verantwoordelijk voor is. Maar kijk eerst eens wat je zelf of als team had kunnen doen om dit te vermijden.”

Ik ben me er van bewust dat onze ecologische voetafdruk als bedrijf groot is en we proberen daar elke dag iets aan te doen.

“Ik ben me er van bewust dat onze ecologische voetafdruk als bedrijf groot is en we proberen daar  elke dag iets aan te doen. De ramen en deuren die we maken zijn sterk isolerend, zodat ze de noodzaak om een gebouw te verwarmen of te koelen verminderen. We sorteren ons afval, hebben zonnepanelen op het dak en gebruiken regenwater in de toiletten. Mijn zus begeleidt het mobiliteitsplan dat onze medewerkers motiveert om zoveel mogelijk met de fiets te komen werken. En zelf neem ik waar mogelijk het openbaar vervoer voor mijn verplaatsingen.”

Onze familie heeft een sterk engagement naar de streek toe. We zijn hier geboren en opgegroeid en we helpen waar we kunnen.

“Vertrouwen is iets dat je elke dag opnieuw moet verdienen. Het is nooit vanzelfsprekend. Hoe ik dat doe? Door goede resultaten neer te zetten, zo kritisch mogelijk naar mezelf te kijken en nooit arrogant te zijn. Ook respect hebben is daarbij belangrijk. Ik ben bijzonder dankbaar voor het vertrouwen dat we hebben gekregen van onze klanten, van al wie betrokken is bij het bedrijf en van onze omgeving. Onze familie heeft een sterk engagement naar de streek toe. We zijn hier geboren en opgegroeid en we helpen waar we kunnen. Zo werken we nauw samen met Levanto, een bedrijf dat mensen tewerkstelt die weinig kansen krijgen op de arbeidsmarkt. Op onze jaarlijkse Community Day steken medewerkers van ons bedrijf bij een zestal organisaties – van woonzorgcentrum tot school voor kansarme kinderen – een hele werkdag de handen uit de mouwen. En we sponsorden ook graag de 3D-print van het skelet van de mamoet die in Lier werd opgegraven en straks een publiekstrekker voor de streek wordt. Together for better, het is niet voor niets de slagzin van ons bedrijf.”

Deel het verhaal van Martine

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.