Remotive
tevreden werknemers en klanten in een industriële context

In 5 jaar groeide Remotive van 2 naar 28 medewerkers, en van 0 naar een 120-tal vaste klanten. En de teller stijgt nog. Jan De Winter leidde zijn jonge bedrijf naar de titel ‘Beloftevolle KMO van het Jaar’ van UNIZO. Remotive draait al evengoed als de roterende machines die het herstelt en onderhoudt.

Als ik hem vraag of hij altijd al een passie had voor roterende machines, moet hij lachen. “Nee. Ik kwam als 15-jarige jobstudent per toeval terecht bij een bedrijf dat het herstel en onderhoud van zulke machines deed. Twee jaar later zei ik: ooit ga ik zelf zo’n bedrijf beginnen. En voilà.”

Remotive onderhoudt en herstelt roterende machines bij havenbedrijven, bedrijven uit de chemie en pretparken. Pompen, blowers, tandwielkasten, ventilatoren… “Sexy klinkt dat niet, hé”, grinnikt Jan. “Het eerste anderhalf jaar van Remotive – toen we met twee waren en ons atelier een kleine garage was – sleutelde ik zelf aan de pompen. Vandaag heb ik daar geen tijd meer voor. Jammer, ik mis dat wel. Wél loop ik altijd een keer of tien door het atelier per dag, om de sfeer nog eens op te snuiven.”

Ik heb met alle werknemers regelmatig een gesprek over de positie in het bedrijf, over waar ze naartoe willen en of ze gelukkig zijn.

“Ik zeg tegen klanten altijd dat ze hun machines goed moeten verzorgen. En de machinerie waar ik mee werk, dat zijn mijn werknemers. Omdat ik niet dezelfde lonen kan bieden als de Exxons van deze wereld, moet ik die werknemers een andere reden geven om bij Remotive te blijven. En die reden is onze goede werkcultuur. Dat is de enige manier waarop ik kan concurreren met een groot bedrijf. Dat doe ik met vers fruit, yoghurt en granola ’s ochtends, en verse soep elke dag. Met een tablet en gsm kan iedere werknemer op onze Meet Roger-app alle interne communicatie volgen. Er komt al eens pizza op tafel tijdens een vergadering, er is een reisje voor de teamleaders mét bedrijfspsycholoog en een kerstfeestje dat elk jaar weer uit de hand loopt… Maar vooral is er met alle werknemers regelmatig een gesprek over de positie in het bedrijf, over waar ze naartoe willen en of ze gelukkig zijn. Zeker dat laatste probeer ik goed in de gaten te houden.”

“Ik wil voor hen de beste werkgever zijn. Als iemand mij vertelt dat Jef Colruyt of Wouter Torfs de beste werkgever is, dan vraag ik meteen waarom. En dan probeer ik daaruit te leren. Een van onze werknemers kreeg onlangs een aanbieding bij een grote speler in de chemie waar hij 7 euro per uur meer zou verdienen. Dat is niet weinig. Maar hij weigerde. Dat doet deugd. Dat is waar het om gaat. Niet om de grootste te zijn in de markt, maar de beste speler. De oneerlijke concurrentiestrijd winnen we toch niet.”

Foto: Pat Verbruggen

“Succesvol ondernemen betekent ook je kunnen onderscheiden van de rest. Waarmee wij het verschil maken, is dat we een app ontwikkeld hebben voor rapportage. Het tekort aan die rapportage is in onze sector een heus probleem. Dat is zoals bij garagisten. Daar staat vaak iets op de factuur - zoals het bijvullen van je sproeivloeistof die je net zelf had bijgevuld - waar je eigenlijk niet naar gevraagd hebt. Maar waar je dus wel voor moet betalen. Met onze app worden klanten met foto’s en tekst op de hoogte gehouden van waaraan we werken. Dat appreciëren ze.”

Deel het verhaal van Jan

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.

Ontdek een ander verhaal over

Ontdek alle verhalen