OMCollective
digitaal toptalent op de juiste plaats

Je kunt als bedrijf tegenwoordig niet om een online strategie heen om je klanten te bereiken. Online marketing is echter ook een sector die erg snel evolueert en waarvoor je heel wat skills moet kunnen combineren. Michel De Baer stelt dan ook continue vorming voorop in zijn online marketing agency OMCollective. Hij wil het niveau van de online marketeers in zijn bureau, maar ook breder op de arbeidsmarkt zo goed mogelijk afstemmen op de noden van de bedrijven.

Michel De Baer startte OMCollective tien jaar geleden op, nadat hij was opgestapt uit het marketingbedrijf waar hij voordien werkzaam was. De manier waarop werd omgegaan met de medewerkers strookte niet met zijn persoonlijke visie. “Ik geloof dat het succes van je onderneming afhankelijk is van hoe je omgaat met je mensen. Door hen met respect te behandelen en in te zetten op hun continue persoonlijke groei, raak je veel verder als ondernemer. We sporen onze werknemers aan om minstens 20% van hun tijdsbesteding aan opleidingen te wijden of op een of andere manier zelf kennis te verwerven, want dat is noodzakelijk in een sector die continu verandert”, stelt De Baer.

Door je werknemers met respect te behandelen en in te zetten op hun continue persoonlijke groei, raak je veel verder als ondernemer.

De Baer trekt die kennisopbouw ook verder dan de grenzen van zijn onderneming. Uit frustratie over het niveau van online-marketingopleidingen, besliste hij om zijn kennis en visie in te zetten in het onderwijs. “Ik geef ook les. Bedrijven hebben meer nodig dan wat de studenten tegenwoordig aangeleerd krijgen. Ervaring is extreem belangrijk in onze sector. Je kan wel op een paar onderdelen iets aangeleerd krijgen op school maar online marketing is zo breed geworden dat het onrealistisch is om van alles alles te kennen en dus om als complete online marketeer af te studeren.” 

Het is niet onlogisch om als dienstverlenende KMO aandacht te besteden aan de werknemers die deze diensten in de praktijk moeten omzetten.

Het hoeft volgens Michel niet per se een grote kost te betekenen voor een KMO om een top online marketeer aan te werven. “Goede online marketeers kosten inderdaad veel aangezien ze heel gegeerd zijn op de markt. Daarom hebben wij OMCareers opgestart: een consulting tak binnen OMCollective die KMO’s de mogelijkheid geeft om diezelfde toptalenten voor minder als fulltime in te huren. Daardoor heb je top expertise in huis, aan een totaalprijs die voor de KMO haalbaar blijft.”  Daarmee zet De Baer op alle vlakken actief in op kennisopbouw en menselijk kapitaal. “Heel wat KMO’s zijn dienstverleners. Het is dan ook niet onlogisch om aandacht te besteden aan de werknemers die deze diensten in de praktijk moeten omzetten. 

Je omgeving is eigenlijk alles waar jij ook impact op hebt. Persoonlijk vind ik dat, wanneer je iets kunt verbeteren, het bijna je plicht om dat dat ook te doen.

Michel hecht veel waarde aan de ecologische impact van zijn onderneming. Hij probeert zo goed mogelijk in te zetten op duurzaamheid: “Tegen 2020 moet ons wagenpark volledig elektrisch zijn. Ons kantoor bevindt zich bovendien vlakbij het station. We moedigen al onze medewerkers aan om met de trein te komen en we betalen hun abonnement terug. De trein is een fijne en duurzame manier om jezelf te verplaatsen want je kan iets lezen of kijken en je hebt geen frustratie van de files waar je met de wagen heel vaak in komt te staan.” Zorgen dragen voor je omgeving is voor Michel een zeer belangrijke taak. “Laat ons eerlijk zijn: een elektrische wagen in plaats van een verbrandingsmotor, sorteren, zonnepanelen installeren zijn geen levensbedreigende zaken voor je bedrijf”, lacht Michel.

Deel het verhaal van Michel

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.