Noodweer Benelux
weerplatform met en door gebruikers

Hoe je van een weervoorspellingsblog een community based weerbedrijf maakt?
Nicolas Roose weet er alles van. In 2011 startte hij NoodweerBenelux. Wat begon met
weerupdates via sociale media groeide uit tot een populaire website, gesteund op een
sterk businessplan. Inmiddels levert het weerbedrijf services aan festivals,
verzekeraars en andere B2B-sectoren.

Het is een cliché, de meeste ondernemers zijn reeds van kleins af aan begonnen met het
uitbouwen van een idee. Nicolas Roose past perfect in dit rijtje. Hij is gepassioneerd bezig
met het weer, zeker wanneer het over onweer, sneeuw en stormen gaat. Met een
achtergrond in het onderwijs deinst hij niet terug voor zelfstudie én de bevolking iets bij te
leren over het weer. “Ik heb heel wat kennis over het weer mezelf aangeleerd. Ik ben al
meer dan 20 jaar boeken aan het lezen over onweer, sneeuw en stormen. Alle kennis die ik
in die jaren heb verzameld vertaal ik in NoodweerBenelux. Mijn onderneming kent haar
oorsprong in 2011. Na de storm van Pukkelpop ontdekte ik dat er geen instantie was die
snel op de bal speelt wat betreft extreem weer en het informeren van de bevolking over
eventuele stormschade. Via Facebook startte ik NoodweerBenelux op om mensen op een
snelle manier weersinformatie aan te bieden”.

Toen NoodweerBenelux de kaap van 80.000 volgers op Facebook had overschreden,
besefte Nicolas dat het tijd was voor een nieuwe fase in het verhaal. “Ik startte
NoodweerBenelux niet met de initiële visie om er een groot bedrijf van te maken, het was
een passie en een hobby. Maar er veranderde veel dankzij de snelle groei en populariteit op
sociale media. Er werd gezocht naar een businessplan en solide verdienmodel. Daar had ik
weinig ervaring in, maar met behulp van juiste mensen slaagde ik erin om van
NoodweerBenelux een start-up te maken. Ik nam ruim voldoende de tijd om te kijken of de
‘weermarkt’ een winstgevende markt was, maar ik voelde al snel dat er ruimte was om
binnen West-Europa te groeien met NoodweerBenelux”.

De basis van NoodweerBenelux zit hem in de persoonlijke connectie met volgers.

Vandaag is NoodweerBenelux het weer-aanspreekpunt bij uitstek met een goed draaiende
website en populaire sociale media kanalen zoals Facebook, Twitter, Instagram en Youtube.
Maar NoodweerBenelux biedt meer dan enkel weerinformatie. “Ik vind het belangrijk om met
onze volgers een persoonlijke connectie op te bouwen, het maakt van ons een community
based weerbedrijf. We werken via tweerichtingsverkeer waarbij we waardevolle feedback en
content terugkrijgen van onze volgers. Daarnaast staan we ook bekend voor de live
bliksemradar op onze website. Dankzij deze bliksemradar kan de bevolking live het onweer
bekijken en opvolgen. De bliksemradar is ook handig voor festivals en heeft ons al grote
partnerschappen opgebracht, waaronder Hype-O-Dream in Waregem.

Het coronavirus gooit echter roet in het eten wat betreft enkele samenwerkingen met
festivals. Daarom zet NoodweerBenelux ook in op de algemene begeleiding van steden en
gemeenten. “Ook gemeentes en steden kunnen we nu tijdig waarschuwen voor
stormschade. Deze markt biedt tot en met vandaag flinke uitdagingen, maar we proberen
hen met NoodweerBenelux pro-actief en snel te activeren”.

We hebben een brede range aan volgers en daar zijn we erg fier op.

Of Nicolas dat allemaal alleen kan bolwerken?. “Ik kan gelukkig rekenen op gepassioneerde
vrijwilligers uit België en Nederland. Dit zijn mensen die zich willen scharen achter een sterk
project. Het zijn mensen die doctoreren aan de universiteit in de wetenschappelijke sector
en blij zijn met de visibiliteit die ze krijgen door de artikels op onze website. Deze artikelen
vormen een Wikipedia aan wetenschapsinformatie op een zeer laagdrempelig niveau, zodat
ze voor elke doelgroep begrijpbaar zijn. We hebben een brede range aan volgers, van jeugd
tot 65-plussers. Daar zijn we erg fier op”.

En of Nicolas fier mag zijn op zo’n sterke site. Het levert hem elke dag nieuwe volgers op,
samenwerkingen met grote festivals én een partnerschap met DPG-media. “We werden een
aantal jaar geleden gecontacteerd door de eindredactie van DPG-media om het weer-
aanspreekpunt te worden voor Het Laatste Nieuws en VTM Nieuws wat betreft storm,
onweer of sneeuw situaties. Dankzij onze gemeenschappelijke doelgroep en een snelle
communicatielijn kunnen we heel wat mensen informeren tijdens stormweer”.

Het weer is zoals Kerstmis. Je pakt een cadeautje uit, onwetende wat je gaat krijgen.

Aan drive en toekomstplannen ontbreekt het Nicolas niet. “Het weer is voor mij zoals
Kerstmis. Het is elke dag een nieuw cadeautje uitpakken, onwetende wat je gaat krijgen.
Toch kruipen er veel meer uren in dan de meeste mensen denken. Maar interviews over de
onderneming en wetende dat mijn informatie schade kan voorkomen, daar zit voor mij meer
dan genoeg return in. Mijn community is nu groot, ik kan én wil hen zeker niet in de steek
laten”.

“Ik werk momenteel met een business developer aan een nieuwe site om NoodweerBenelux
nog huiselijker te maken. Een plaats waar bezoekers de juiste weersinformatie terugvinden
en geprikkeld worden om ons vanaf dan vaker te bezoeken. En om helemaal aan de noden
van onze community te beantwoorden: een eigen applicatie voor iOS en Android zit er ook
aan te komen. Hiervoor starten we binnenkort een crowdfundingactie op”.

Deel het verhaal van Nicolas

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.

Ontdek een ander verhaal over

Ontdek alle verhalen