Nestor
flexibel werk voor 50 plussers

In 2016 werd aangekondigd dat we allemaal langer zullen moeten werken. Ondanks alle heisa die hier rond hing, was er geen enkele partij die zich exclusief bezig hield met ouderen en tewerkstelling. Mathieu Vandenhende en Nicolas Moerman zagen echter veel mogelijkheden die anderen niet zagen en richtten zo Nestor op.

Het uitzendkantoor richt zich specifiek op 50-plussers en gepensioneerden. Nicolas en Mathieu zijn er van overtuigd dat deze doelgroep zeer veel capaciteiten heeft, maar op een meer positieve manier naar de markt gebracht kan worden. “In plaats van te spreken over oude mensen die afgeschreven en duur zijn, kan er beter gecommuniceerd worden over betrouwbare mensen met tonnen ervaring, die zich willen engageren voor een job. Wanneer deze mensen op een goede manier gepresenteerd worden zullen bedrijven wel degelijk de toegevoegde waarde van hen inzien en zal hier ook vraag naar zijn”, zegt Mathieu.

“Omdat deze mensen meestal niet per se fulltime willen werken, bieden we hen een deeltijdse en flexibele job aan op lange termijn. Op die manier worden ze gematcht met een bedrijf dat op zoek is naar hun profiel en hun vaardigheden. Ze werken dus 1 of 2 dagen per week, maar altijd voor dezelfde klant en op hetzelfde moment.”

We werken liever met slechts enkele betrouwbare mensen dan met een massa.

“Het grote verschil met andere uitzendkantoren is vooral dat we ons richten op een bepaald profiel van kandidaten. Wij geven de voorkeur aan een persoonlijke aanpak waar we gericht kunnen werken. We hebben drie centrale kantoren en daar willen we het voorlopig ook bij houden. Zelf hebben we 11 werknemers in dienst en wekelijks werken er zo’n 450 mensen voor ons. Dat gaat van mensen die een aantal uur per dag werken, tot mensen die fulltime werken. De grootste brok zijn de typische gepensioneerden die zich 2 dagen per week engageren. Zij hebben belangrijke opdrachten binnen een bedrijf, maar niet fulltime.”

De nadruk op kwaliteit is zeer belangrijk voor Mathieu en Nicolas. “We zijn niet het soort bedrijf dat 30 kandidaten gaat sturen voor 1 functie, in de hoop dat “iemand zou blijven plakken”. Wanneer een bedrijf vraagt naar een werkkracht die overmorgen kan komen werken, laat Nestor dat aan zich passeren. Daar zijn de traditionele uitzendkantoren voor in de markt. Wij leggen onze focus op de jobs die eerder genegeerd worden en zorgen dat deze ook kwalitatief worden ingevuld. Voor ons bestaat er geen verschil tussen het aanwerven van een verkoper of een hoofd boekhouder. De urgentie en kwaliteit van aanpak zijn voor ons bij beide even belangrijk.”

“Naast het aanbieden van kwalitatieve jobs vinden wij het ook belangrijk dat iedereen krijgt waar hij recht op heeft. De uitzendsector is een zeer strikt gereguleerde sector. Er is weinig ruimte om de kantjes er af te lopen. Toch hoor ik soms van situaties die niet door de beugel kunnen. Bij ons krijgt iedereen waar hij recht op heeft. Lonen worden betaald zoals het hoort, onze mensen krijgen voordelen en feestdagen zoals het hoort.”

De motivatie van onze mensen zit in meer dan enkel geld.

Het voordeel dat verbonden zit aan Nestor is dat degenen die bij hen komen aankloppen wel degelijk gemotiveerd zijn om te werken. “65% van onze mensen zijn gepensioneerd. De motivaties zijn divers, maar het komt er vaak op neer dat ze graag bezig willen blijven. Ze willen sociaal betrokken blijven, zich bezig houden, zich nuttig voelen, kortom een positieve meerwaarde bieden. Er zijn veel mensen die, wanneer ze net op pensioen gaan, het er goed van nemen door bijvoorbeeld een grote reis te maken of verbouwingen uit te voeren. Maar wanneer ze dan later toch minder te doen hebben komt vaak dat zwart gat en dan komen ze bij Nestor terecht. Naast het nuttig besteden van hun tijd is ook de extra inkomst mooi meegenomen. Dit financiële aspect is zeer interessant omdat de gepensioneerden van tegenwoordig veel actiever zijn dan vroeger en dus ook meer besteden.”

Sommige jobs zijn beter weggelegd voor 50-plussers dan voor studenten.

Leeftijd speelt volgens Mathieu effectief een belangrijke rol in het type jobs dat zij aanbieden. “Het grote verschil met studentenjobs is dat wij op zoek gaan naar mensen die elke week opnieuw dezelfde dagen of uren kunnen werken. Bij een student kan dit makkelijk elke week verschillend zijn omdat ze examens hebben, op vakantie gaan of gewoon even geen zin hebben om te werken. Ouderen prefereren meer routine. Zo hebben we nu bijvoorbeeld een samenwerking met het Antwerpse Foodbag, die maaltijdboxen aan huis levert. Vroeger maakten zij gebruik van de leverdienst van PostNL en dergelijke, met gevolg dat de boxen vaak gewoon aan een deur werden afgezet wanneer niemand kwam open doen. Of de bezorgers waren gewoonweg zo gehaast dat vriendelijke klantenservice er te veel aan was. Wij hebben nu voor Foodbag mensen aangeworven die elke week opnieuw deze leverdienst uitvoeren. Onze mensen zijn sociaal, beleefd, geduldig en steken moeite in wat ze doen. Ze willen graag werken. Op die manier is het bedrijf er zeker van dat de boxen met een glimlach geleverd worden. Dit lijkt misschien onbelangrijk, maar omdat de overige service van het bedrijf volledig online gebeurt is dit persoonlijke klantcontact essentieel voor het imago van het bedrijf. En net die beleefdheid en dat geduld is iets wat wij hoog in vaandel dragen. We rekruteren echt op persoonlijkheid. Onze klant weet dat wij staan voor betrouwbare mensen met ervaring die zich willen engageren op lange termijn.”
Mathieu en Nicolas hebben niet het doel om zoveel mogelijk kantoren te openen. Dit wil echter niet zeggen dat ze Nestor niet willen laten groeien. “Uitbreiding is er altijd, maar niet noodzakelijk in een fysieke vorm. We willen eerder uitbreiden in het type sectoren, grotere projecten, grotere klanten… Op termijn willen we echt top of mind worden bij bedrijven, hoewel we hiervoor nu al goed bezig zijn. Daarnaast willen we ook uitbreiden naar andere regio’s. Momenteel werken we enkel in Vlaanderen. Maar het staat op de planning om ook uit te breiden naar Wallonië.”

De uitbreidingen die ze nog willen verwezenlijken zorgen elke dag opnieuw voor energie. “Je betekent iets voor de mensen die je tewerkstelt. Je hebt elke dag een impact op het leven van hen. Wij zorgen dat ze kunnen eten, hun afbetaling kunnen doen, ze zich nuttig voelen… Dat geeft veel energie. We zijn het eerste en, nog steeds enige, uitzendbureau voor 50-plussers in ons land en daar zijn we enorm fier op.”

Deel het verhaal van Mathieu

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.

Ontdek een ander verhaal over

Ontdek alle verhalen