Nazka Mapps
toegankelijke data voor iedereen

Met de slagzin “Maps that matter” maakt Nazka Mapps interactieve kaarten voor maatschappelijke doeleinden. Oprichters Ides, Han en Nicolas kiezen bewust niet voor het grote geld, maar voor projecten die een positieve impact creëren op de wereld rond hen: “We zijn vrij streng en toetsen elke opdracht aan onze doelstellingen.”

“Han en Nicolas waren collega's en kende ik al van tijdens mijn studententijd”, steekt Ides van wal. “We wilden alledrie iets innovatievers doen dan wat mogelijk was in het bedrijf waar we toen werkten. We besloten de sprong te wagen en ons eigen bedrijfje te starten. Met Nazka Mapps maken we interactieve kaarttoepassingen en locatie-gebaseerde diensten. Vanaf dag één was het voor ons duidelijk dat we vooral projecten met een maatschappelijke meerwaarde wilden realiseren.”

“Die impact realiseren we concreet met de dingen die we doen, alsook de manier waarop”, legt Ides uit. Een mooi voorbeeld is de Global Wind Atlas die Nazka in opdracht van de Wereldbank en de Technische Universiteit van Denemarken ontwikkelde. Het doel van deze atlas is om het potentieel van windenergie wereldwijd in kaart te brengen en deze data beschikbaar te maken voor niet-experten. “Ontwikkelingslanden moesten voorheen veel betalen om dergelijke studies te laten uitvoeren. Deze interactieve atlas laat hen toe om sneller en makkelijker in windenergie te investeren”, vult Ides aan.

Wanneer je dingen in kaart brengt, maak je ze tastbaar.

Nazka werkt voornamelijk rond de thema's mobiliteit, klimaat, gezondheid, ontspanning. Een eigen product door Nazka ontwikkeld is aircheckr. Een databank die real time wordt opgebouwd en tot op straatniveau de luchtkwaliteit weergeeft. Andere applicaties kunnen van deze databank gebruik maken, denk bijvoorbeeld aan een jogging-app die info geeft over de luchtkwaliteit op jouw route.

“Ook op lokaal niveau willen we het verschil maken”, benadrukt Ides. “De klimaatkaart van provincie Vlaams-Brabant toont per gemeente de klimaatinitiatieven en de actuele status ervan. Zo kan de burger zelf kijken welke inspanningen in zijn gemeente gebeuren en waar het beter kan”, legt hij uit.

Veel verantwoordelijkheid verwachten gaat samen met veel flexibiliteit geven.

Hoewel Nazka 'slechts' zeven personeelsleden telt, zijn er wel twee kantoren. “Om de pendeltijd zoveel mogelijk te beperken hebben we een kantoor in Leuven en in het Ondernemershuis in Mechelen. We kozen bewust voor locaties kort bij het station, zodat iedereen vlot met het openbaar vervoer op het werk geraakt”, verklaart Ides. “We moedigen thuiswerk ook aan. Ik geloof niet in een verplicht aantal uren op de werkvloer. Iedereen bij Nazka kent zijn rol en weet welk doel hij moet behalen”, vult Ides aan.

“Die balans is trouwens ook één van de redenen waarom ik ondernemer wou worden. Ik zag het niet zitten om dagelijks een uur in de file naar Brussel te staan. Nu haal ik vooral voldoening uit de idee dat we vertrokken zijn van niets, maar al zo veel mensen bereikt hebben. We hebben jobs en impact gecreëerd en daar draait ondernemen om voor mij: impact en positieve meerwaarde creëren voor je omgeving dichtbij of veraf”, besluit Ides.

Deel het verhaal van Ides

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.