Mucho Gusto
vakmanschap in heerlijke koffie

Roel Driesen is een pure vakman als het gaat over koffie. In 2011 startte hij zijn eigen koffiebedrijf op nadat hij Belgisch kampioen koffieproeven werd. Mucho Gusto Coffee is veel meer dan een koffiebar. Sinds 2016 roostert Roel zijn koffie in zijn eigen ‘micro-roastery’ en in 2017 startte hij met zijn eigen selectie & import van groene koffie uit Guatemala. Daarnaast geeft hij ook les en training om toekomstige barista’s op te leiden. “De hoge mate van betrokkenheid bij het hele verhaal van begin- tot eindproduct geeft me veel voldoening”, vertelt Roel.

“Het was aanvankelijk de bedoeling om koffie met mijn marketingachtergrond te combineren”, zegt Roel. Zo werkte hij, voor de start van zijn eigen zaak, enkele jaren op de marketingafdeling van Java in Rotselaar. Wat begon als pure interesse in koffie liep al snel uit de hand. Hij werd alsmaar meer betrokken bij het proces van koffieproeven en het bereiden ervan. Zo ontdekte hij zijn passie voor het pure vakmanschap en zijn talent om smaken te onderscheiden. Toen Roel in 2010 bekroond werd als Belgisch kampioen koffieproeven besloot hij de stap te zetten naar een eigen ‘specialty coffee’ bedrijf. Dit startte met een valse noot toen de voorziene locatie voor zijn koffiebar plots niet meer beschikbaar was. Roel schakelde snel over naar plan B en vond een schitterende locatie tegenover kunstencentrum Z33 om zijn zaak te openen.

Mucho Gusto Coffee is meer dan een koffiebar. Het is een geïntegreerd ‘specialty coffee’ bedrijf.

De oorsprong van het verhaal gaat terug naar Roels passie voor Latijns-Amerika waar ook niet toevallig heel wat koffiebonen vandaan komen. “Mucho gusto betekent ‘aangename kennismaking’ in het Spaans. Voor de naam van de zaak vond ik de link met Latijns-Amerika belangrijk. Deze warme aanspreking past perfect bij het concept dat ik wil neerzetten”, vertelt Roel. Naast de koffiebar wil Roel het volledige proces van koffie maken omvatten. Daarom startte hij in 2016 met zijn eigen microbranderij in het atelier bij hem thuis. Daarnaast importeert hij ook rechtstreeks groene koffie uit Guatemala en investeert hij sinds vele jaren in zijn netwerk om deze koffie te laten invoeren. “Het geeft enorm veel voldoening om de koffieboeren te gaan bezoeken in Latijns-Amerika en vervolgens ‘hun koffie’ zelf te roosteren en vervolgens te bereiden. Ik ben als ondernemer ook een beetje avonturier”, zegt Roel.

Het geeft enorm veel voldoening om het hele verhaal te coveren.

Door het rechtstreekse contact met de boer is het mogelijk om een eerlijk en duurzaam verhaal neer te zetten. Dit geeft de mogelijkheid om een eigen stempel te drukken op je product. Als koffiemaker heeft Roel dan ook enorm veel respect voor het vakmanschap. “Door je constant te verdiepen in je product, info te verzamelen en kennis op te doen kan je een krachtig verhaal neerzetten”, zegt Roel. “Koffie is geen trendgevoeligheid of hype. Het is puur vakmanschap dat vanuit mezelf wordt aangedreven.”

Ik zie mezelf als een micro-ondernemer: micro-invoerder, micro-koffiebrander en micro-koffiebaruitbater.

Bij Mucho Gusto Coffee kan je naast ‘single origins’ proeven van een lekkere ‘house blend’. “Een koffiebereiding die je zeker bij ons geproefd moet hebben, is de dubbele espresso. Een ideale oplossing voor de Vlaming die wat volume in zijn tas wenst en waarbij de pure smaak van een authentieke espressobereiding behouden blijft”, zegt Roel. Ook als koffiebrander wil Roel zijn zaak laten groeien, zowel b2c naar klanten als b2b naar horeca. “Ik wil op termijn ook mijn eigen workshops geven in de koffiebar en wil ook de invoer van groene koffie uitbreiden. Nu zit ik vooral in Guatemala maar ik hoop hier in de komende jaren enkele andere Centraal-Amerikaanse landen aan toe te kunnen voegen. Deze zoektocht naar het pure product geeft me enorm veel voldoening”, vertelt Roel.

Deel het verhaal van Roel

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.