MASTERmail
Collega-ondernemers hier en in Afrika.

Tot 2004 werkte Danielle Vanwesenbeeck in loondienst bij een direct mailingbedrijf. En hoe langer ze daar zat, hoe meer ze stootte op dingen die volgens haar anders en beter konden. Maar laat Danielle nu net niet het type zijn om problemen vanaf de zijlijn aan te kaarten. Wel het type dat niets liever doet dan zelf de handen uit de mouwen te steken. Dus richtte ze haar eigen direct mailingbedrijf MASTERmail op.

MASTERmail werd in 2004 door Danielle opgericht als een eenmanszaak. Ondertussen telt het bedrijf 16 mensen en heeft het een stevige faam opgebouwd bij een breed klantenpakket. “We hebben nog drie openstaande vacatures ook,” zegt ze, “want we blijven groeien. Ik geloof rotsvast dat print ook in het digitale tijdperk voor een meerwaarde kan zorgen en meer aandacht kan trekken dan bijvoorbeeld e-mailcampagnes die verdwalen in het woud van mails waar de doelgroep zich dagelijks moet doorploegen.”

Danielle combineert haar functie als zaakvoerster van MASTERmail ook met een politiek mandaat. En tegelijk maakt ze nog tijd om, met veel passie, het belang van ondernemerschap te preken en andere ondernemers over hindernissen te helpen. “Als onderneemster heb ik enorm veel geleerd van andere ondernemers. Ik ben ervan overtuigd dat dit altijd zo zal blijven. De context waarin je onderneemt verandert immers voortdurend. En je komt altijd in situaties terecht die anderen al eens hebben meegemaakt. Ook ondernemingen hebben net als mensen immers een leven met ups en downs. Wat doe je bijvoorbeeld als een van de sleutelfiguren uit je bedrijf, die het mee heeft helpen opbouwen, plots wegvalt? Het is door naar andere ondernemers te luisteren, dat je gemakkelijker met een dergelijke situatie kan omgaan.”

Alleen al door hun verhaal zoveel mogelijk te delen, kunnen ondernemers een enorme steun zijn voor andere ondernemers.

Danielle helpt andere ondernemers graag door haar eigen ondernemersverhaal te vertellen. “Ik noem het een verhaal van niksen, fiksen en mixen. Het eerste gaat over hoe je met passie en doorzettingsvermogen zonder iets in handen toch een gezonde onderneming kan opbouwen, het tweede over hoe je in de groeifase inventief je plan moet trekken en van alles moet fiksen. In mijn geval ging het bijvoorbeeld over het gebruiken van mijn wagen als vrachtwagen om alle bestellingen bij de klanten te brengen. Mixen gaat dan over het belang van managen wat gegroeid is en tegelijk ondernemer blijven. Hoe kan je tegelijk ondernemer en manager zijn?”

Op die manier toont ze duidelijk aan dat ze niet alleen voor zichzelf onderneemt maar ook om haar collega-ondernemers te helpen. En hoewel ze er niet spontaan over uitweidt, is er nog meer. “We zijn met een sponsoring in natura ook structurele sponsor van de organisatie “Ondernemers voor Ondernemers” die ondernemers in Afrika helpt. Verder hebben we ook twee Foster Plan-kindjes en steunen we nogal wat lokale initiatieven, zoals bijvoorbeeld van de scouts. Ondernemen is voor mij vooral ook een zaak van verder kijken dan de vier muren van het bedrijf en van nooit vergeten dat het allemaal om mensen draait. Bij alle ondernemers die ik ken zie ik vooral veel passie en engagement om elk vanuit hun eigen specialiteit en met hun eigen competenties een bescheiden bijdrage te leveren om van de wereld een betere plaats te maken.”

Deel het verhaal van Danielle

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.