Libra Services
sterke werknemers vol zelfvertrouwen

Schoonmaakdiensten schieten als paddenstoelen uit de grond. Zowel bedrijven als particulieren vinden vaker de weg naar de professionele poetshulp. Jammer genoeg is het een sector waar heel wat mensen “inrollen” zonder er echt bewust voor te kiezen. Kim maakte er bij de opstart van Libra Services een erezaak van om een leuke werkplek te creëren voor haar werknemers. Een plaats waar je kunt groeien, je je goed voelt en kunt ontdekken waar je passie en interesse ligt.

Kim begon eerder toevallig aan haar ondernemersavontuur. Haar man runde een bedrijf glazenwasser toen hij, door een arbeidsongeval, uitviel. Kim aarzelde geen enkel ogenblik en nam de zaak over. Ze breidde de glazenwasdiensten uit met een poetsdienst voor bedrijven. Ze had wel een belangrijke voorwaarde: dit moest een werkplek worden die anders is dan andere schoonmaakbedrijven. “Mensen die aan de slag gaan als poetshulp, kiezen zelden bewust voor die job. Voor hen is het vaak één van de weinige jobs waar ze aan de slag kunnen. Ze zijn vaak sociaal kwetsbaar, laag of niet geschoold of hebben een moeilijke start gekend in hun leven. Velen hebben daardoor een laag zelfbeeld en geloven dat ze niets echt goed kunnen. Dat wil ik absoluut niet in de hand werken.”

Ik wil mensen een leuke werkplek geven. Omdat iedereen dat verdient.

En net door die menselijke aanpak in een sector waar dat niet altijd evident is, ontving Kim in 2013 de prijs voor Beloftevolle onderneemster van het jaar. “Ik was zo blij. Niet enkel door de prijs en de erkenning maar ook omdat iedereen van het team erbij was. Dat was voor mij een teken dat ik op de goede weg zat”, vertelt Kim enthousiast. De bewuste keuze om in te zetten op coaching van haar werknemers; beperkte en menselijke uurroosters en extra aandacht voor persoonlijke groei, leverde haar een gestage groei op. “Ik had best veel sneller kunnen groeien als onderneming maar dat had als gevolg gehad dat ik moest inboeten op de principes waarmee ik de onderneming heb opgestart. Wij zijn iets duurder dan de meeste poetsbureau’s maar onze klanten zien waar dat geld naartoe gaat”, stelt ze.

Door in te zetten op persoonlijke groei, wordt het sociaal vangnet van onze werknemers groter en staan ze sterker in hun schoenen.

Kim kiest er bewust voor om het maaltijdcheck systeem aan de kant te laten. “Dat systeem is verouderd. Het lukt de meeste mensen wel om eten te kopen. Wat echt altijd vergeten wordt, is tijd voor jezelf. Dat willen wij onze werknemers bieden: de tijd en de kans om een opleiding te volgen; om te groeien; om je interesses te leren kennen. En die opleiding hoeft zelfs niet eens iets met de job te maken hebben.” Kim volgde zelf ook heel wat opleidingen en meent dat dat haar sterk heeft gevormd tot wie ze nu is. “Ik ben ervan overtuigd dat iemand die zichzelf kan verrijken in een passie of een hobby, zich terug waardig gaat voelen en daardoor een gelukkiger mens wordt.” Die insteek wil ze nog versterken naar de toekomst toe. “We zijn volop bezig met de verhuis naar een nieuw gebouw. Daar zal nog meer aandacht gaan naar coaching en opleiding in de zogenaamde VIP room waar onze werknemers terecht kunnen.” Kim kijkt positief naar de toekomst “Van zodra we meer winst maken, zal ik die ook volop investeren in het doel dat ik wil dienen: kansen bieden aan laag- of ongeschoolden om via hun job hun plek in de maatschappij te vinden.”

Deel het verhaal van Kim

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.