Lampe Textiles
Onderneemt door duurzame, vernieuwende raambekleding aan te bieden die voor de consument makkelijk in gebruik is

Lampe Textiles ontstond in 1988, midden in de oude textielregio. Toen lag de focus op productontwikkeling voor textieldesign. Door de jaren heen maakte het bedrijf een heuse evolutie: zo zijn de processen heel ‘lean’, waardoor Lampe meer lopende meters stof produceert met minder werknemers. Als je nog nooit van Lampe Textiles gehoord hebt, is dat heel normaal. Zij leverden namelijk niet aan de eindklant, maar wel aan winkels waar de consument het textiel koopt.

De textielsector heeft het niet gemakkelijk gehad en kende een serieuze crisis. Ook bij Lampe was dit voelbaar: een dalende omzet en een dalend aantal werknemers. Daar komt ook bij dat dit niet de sector van de vele innovaties is. Dat was echter buiten Lampe Textiles gerekend: ze gaan volop voor nieuwe producten en hieruit werd Squid geboren: raambekleding die je zelf thuis kan aanbrengen en de creativiteit in de consument losmaakt.

Het was niet evident om zelf 25.000 euro te investeren in extern advies, maar we moesten dit doen om Squid én Lampe Textiles een toekomst te geven

Het werd een uitdaging met vallen en opstaan, maar dankzij goede ondersteuning en een flinke portie durf en ondernemerschap, kon Squid uitgebouwd worden tot een succesverhaal. “Ik ontdekte dat er binnen de KMO-portefeuille een designmanagementplan bestond. Toen zette ik alles op alles en werkten we samen een strategisch plan uit.” vertelt Philippe. Hiervoor moest Lampe zelf een flinke investering op tafel leggen, maar dit innovatieve product verdiende die kans op een toekomst.

Met Squid kan je je eigen accenten leggen en creatief zijn

Wat Squid zo anders maakt? “Je kan het makkelijk zelf thuis toepassen én je kan er je creatieve ziel in kwijt. Het is ons doel om met dit product ramen mooier te maken. Het is een zelfklevende, transparante stof waarmee je je uitzicht naar buiten behoudt, maar overdag geen inkijk hebt. Zo willen we aan de noden van de consument tegemoetkomen”, zo legt Philippe uit. Squid is ook het eerste product van Lampe Textiles dat rechtstreeks naar de consument gaat.

In elke stap van de weg hebben we respect voor mens en natuur.

In hun zoektocht naar het perfecte materiaal blijven ze trouw aan hun waarden: respect voor de mens en de natuur. Dit uit zich bijvoorbeeld in de lokale verankering van het bedrijf: zo wonen medewerkers telkens in de regio en hoeven ze niet ver te pendelen. “Alle kantoren en werkplaatsen zijn ook verwarmd door gerecupereerde warmte van onze compressors”, zegt Philippe.

Met Squid willen we groeien, een rolmodel worden in de textielsector

“Het is onze droom om los van de gordijnenmarkt groei te realiseren.”, vertelt Philippe. Daarvoor is innovatie en een internationale context van groot belang. Philippe zegt hierover: “We willen Squid wereldwijd verdelen, zodat er ruimte ontstaat om al onze andere ideeën ook in praktijk om te zetten.”

Deel het verhaal van Philippe

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.