Kriket
proteïnebars als boost voor gezondheid en milieu

Je kunt als bedrijf in de voeding tegenwoordig niet anders dan innoveren en duurzaam zijn. Maar een innovatief project opstarten dat ook nog eens duurzaam is, daar denk je best goed over na. Michiel en Anneleen van Kriket stellen hun onderneming en hun product voortdurend in vraag. Op deze manier kunnen ze verder werken aan een duurzaam concept en mee de markt maken. Hun missie is om het eten van insecten uit de niche te halen en krekels naar een breed publiek te brengen.

Michiel Van Meervenne begon 3 jaar geleden met Kriket na een carrière als voedingsjournalist. Via zijn job kwam hij vaak in aanraking met topics als klimaatopwarming, overmatige vleesconsumptie en de impact van de voedingsindustrie. Toen hij een reportage  maakte over de krekelkwekerij Little Food in Brussel, raakte Michiel onmiddellijk gefascineerd. Krekels zijn nu eenmaal een heel efficiënte en heel duurzame eiwitbron met een enorme voedingswaarde. En  een milieu impact die even laag is als die van planten. The best of both worlds dus. De verkoop bij Little Food liep niet goed; het bleek moeilijk producten te ontwikkelen die een in de smaak vielen bij een breed publiek. Dat wilde Michiel veranderen en zo werd Kriket geboren. Al snel vervoegde zijn zus Anneleen het bedrijf. Voedingspatronen zijn sterk cultureel bepaald, dus dachten Michiel en Anneleen over mogelijkheden die zowel lekker als kwalitatief als gezond zijn. Omdat tussendoortjes over het algemeen ongezond en weinig gevarieerd zijn, wilden ze daarop inspelen. En een snack is laagdrempelig om mee te beginnen. 

Hoe kan het dat je enerzijds een grote maatschappelijke vraag ziet naar alternatieve eiwitten en anderzijds een prachtige bron, een prachtig alternatief, maar geen brug tussen die twee.

Michiel en Anneleen begonnen te experimenteren in de keuken. Een crowdfunding was een volgende zet, wederom vanuit de gedachte dat ze een product zouden introduceren dat niet zo voor de hand ligt in België. Marktonderzoek leek dus des te belangrijk. Ook bij de keuze van een corwdfunding platform, gingen ze op zoek naar een lokaal (Brussels) platform: Growfunding. Het opgehaalde bedrag investeerden Michiel en Anneleen in extra onderzoek: “We hebben zelf de eerste prototypes gemaakt, maar wij zijn geen voedingsspecialist of chemicus dus we hebben met HoGent, en verscheidene diëtisten samengewerkt om het recept nog verder uit te balanceren.” Na het perfectioneren van het recept, maakten ze werk van verpakking en een heus biolabel zodat de reep in de kortste keren klaar was voor lancering op de markt. Kriket werd in september 2018 op de markt gelanceerd. “We voelden wel dat we een gevoelige snaar raakten tijdens die crowdfunding en dat was de bevestiging die we nodig hadden.”

Het gevoel om impact te hebben en een klein steentje te verleggen, dat is voor mij het belangrijkste.

“We zijn het aan onszelf en aan de komende generaties verschuldigd om na te denken over wat we doen, hoe we het doen en over de impact die onze acties hebben. Wij willen mensen duurzamer laten eten en zo onze ecologische voetafdruk verlagen.” Het kan volgens Michiel en Anneleen ook met veel meer respect voor de wereld rondom ons. Ook op de manier waarop ze de boodschap brengen. Met Kriket bieden ze een alternatieve, duurzame, kwaliteitsvolle en vooral lekkere voedingsbron aan op een positieve manier. Hun groeistrategie is gebaseerd op twee belangrijke prioriteiten. Met de kennis die ze nu in huis hebben, willen Michiel en Anneleen nieuwe producten ontwikkelen en zo nieuwe doelgroepen bereiken. Kriket is ook volop aan het internationaliseren: Er wordt al geëxporteerd naar Nederland, Duitsland, de UK. Spannend wel, want Kriket is één van de eersten met dit soort product.

Het eten van insecten mainstream maken is onze drijfveer.

Gezondheid is een belangrijke drijfveer voor mensen en dat wordt alsmaar belangrijker. Door de coronacrisis staan mensen stil bij hoe kwetsbaar ze zijn, wat hen doet beseffen dat alles vertrekt vanuit een goede gezondheid. We verwachten dat het bewustzijn daarover sterk aanwezig zal blijven en het koopgedrag zal beïnvloeden. Maar naast een opportuniteit om hierop in te spelen is het ook een enorme uitdaging. “Het is een uitdaging om weer heel creatief te zijn. Om op een andere manier terug over dingen na te denken. Dat zit sowieso een stukje in het DNA van een jonge onderneming. Je moet jezelf voortdurend in vraag stellen. Op dat vlak zijn wij misschien iets wendbaarder, dan grotere bedrijven die vaak in loggere structuren werken. Dus dat kan een voordeel zijn, dat we jong en dynamischer zijn. Maar dat wilt niet zeggen dat het gemakkelijker is. “ Een enorme opsteker is alleszins dat we heel recent een structurele samenwerking met Colruyt Group hebben opgestart. Dat opent heel veel nieuwe en fijne perspectieven.”

Deel het verhaal van Michiel en Anneleen

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.

Ontdek een ander verhaal over

Ontdek alle verhalen