Kadonation
geven zonder gedoe

Cadeautjes geven is al bijna even leuk als cadeautjes krijgen, toch? Jammer dat de praktische rompslomp bij het organiseren van een groepscadeau soms een domper op de feestvreugde is. Wie legt er welk bedrag bij, welk cadeau kiezen we, wie gaat het kopen en het geld ophalen? Fabrice Guillermin ontwikkelde het handige digitale platform Kadonation om jou van deze kopzorgen te verlossen.

Het principe van kadonation is simpel: Je maakt gratis een digitaal potje waar iedereen kan instoppen hoeveel hij of zij wil. Met het eindbedrag kan je een cadeaubon kiezen bij één van de vele aangesloten partners, waaronder Zalando, Cooblue, Dreambaby,... of simpelweg het geld overmaken via overschrijving. Zo weet je zeker dat degene voor wie het cadeau bestemd is, ook écht iets krijgt dat hij of zij graag wil. “We krijgen soms ontroerende berichtjes van mensen die dankzij “een potje” bij Kadonation iets hebben kunnen kopen waar ze al heel lang voor sparen. Dat maakt ons óók gelukkig!”, zegt een trotse Fabrice.

 

Je hoeft geen vzw te zijn om iets aan de maatschappij terug te geven.

Kadonation is ook een platform voor donation based crowdfunding. Je kan er dus ook “een potje” openen voor een goed doel. “We wilden onze technologie ook beschikbaar maken voor mensen die het wat moeilijker hebben”, verklaren Fabrice en Jelle. “We vragen slechts 4% transactiekosten, omdat wij die zelf ook aan de bank moeten betalen. Dat is nog steeds een pak minder dan de kosten die je hebt door geld in te zamelen via crowdfunding platforms. We willen ons businessmodel niet maken op de kap van andere mensen. Zelf verdienen we niets aan de goede doelen, maar het brengt wel heel veel voldoening om te zien dat onze technologie mensen kan helpen.”

“Als IT'er wou ik iets nuttigs doen met mijn technische kennis”, vertelt Fabrice. Via ARTEpreneur leerde hij Jelle Van Roosbroeck kennen, die mee in de zaak stapte. Intussen stellen ze drie andere mensen te werk en komen er regelmatig jobstudenten over de vloer. “Dat is eigenlijk mijn grootste drijfveer,” getuigt Fabrice. “Zowel Jelle als ik willen echt goede werkgevers zijn. Financieel kunnen we onze medewerkers nog niet veel bieden, maar we zetten alles op alles om voor een fijne werksfeer te zorgen. Onze medewerkers moeten zich gewaardeerd voelen en daar steken we ook veel tijd in. Eén-op-één gesprekjes, onverwachte traktaties met koffiekoeken of eens samen gaan eten, dat vinden we belangrijk.”

Deel het verhaal van Fabrice Guillermin &

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.