Janue
duurzame en transparante mode

"Met een gedeelde liefde voor duurzame en trage mode, hebben Céline en Martha zes maanden geleden in hartje Brussel hun eigen modezaak geopend: Janue. Een duurzaam kledingmerk voor vrouwen van alle leeftijden dat volledig in België geproduceerd wordt en mee wil bijdragen aan de shift naar een steeds bewuster wordende mode-industrie. Elke collectie is een poëtische vertaling uit een grondige studie in filosofie, kunst of literatuur, die vertaald wordt naar kledingstukken met een tijdloze en elegante toets. De twee oprichtsters combineren deze research met hun kennis van silhouetten en textiel.

Céline en Martha ontmoetten elkaar tijdens de opleiding Kunstgeschiedenis in Leuven en deelden meteen al een liefde voor het zorgvuldig opbouwen van een bepaalde kledingstijl. Hun kritische visie op de mode-industrie was altijd sterk aanwezig. “We zijn altijd bezig geweest met trage mode en zochten constant naar duurzamere alternatieven, zonder te moeten inboeten aan stijl. Maar dit ging vaak erg moeizaam. We wilden iets klassevol, elegant, uniek en tijdloos op de duurzame markt brengen. We fantaseerden over het opstarten van een eigen modelabel, en na onze studies hebben we besloten die droom waar te maken. Door een opleiding modeontwerp, die we toevallig allebei volgden vooraleer we aan onze studie in Leuven begonnen, hadden we al een sterke basis om te starten.”

Ons atelier bevindt zich in dezelfde ruimte als onze winkel omdat we transparantie doorheen het creatieproces willen aanmoedigen.

Janue hecht heel veel waarde aan de ecologische impact van de mode-industrie. “We werken heel nauw samen met verschillende productiehuizen in België, die we regelmatig bezoeken, en waarvan we weten dat de organisatie er correct verloopt. Door een lokale werking vorderen onze producties erg efficiënt. Ons atelier is boven onze winkel, waar we ontwerpen en alle prototypes maken. Ook omdat we transparantie doorheen het creatieproces willen aanmoedigen. Het verhaal achter de schermen is van groot belang binnen ons concept.”

“Elke collectie is een vertaling uit een onderzoek in filosofie, kunst of literatuur. In onze studie voor de eerste collectie zijn we op een academische manier gaan nadenken over wat kledij betekent, en welke waarden eraan verbonden zijn. Dit proberen we met elke collectie te doen, om op interdisciplinaire wijze academisch onderzoek te combineren met onze kennis van textiel en silhouetten. Bij elke collectie verschijnt een beknopt overzicht van de studie op onze website en we werken toe naar een publicatie die telkens verschillende onderzoeken meer uitgebreid zal bundelen.”

Het is ontzettend interessant om te ontdekken hoeveel reststoffen er beschikbaar zijn, hier mee aan de slag te gaan en zo onnodige productie te vermijden.

Céline en Martha zetten massaal in op luxueuze reststoffen van andere ontwerpers, om onnodige productie te vermijden. “Wij gebruiken in die zin afval van andere ontwerpers. Het is ontzettend interessant om te ontdekken hoeveel reststoffen er op deze manier beschikbaar zijn, gered kunnen worden, en het vormt tegelijkertijd een uitdaging om er mee aan de slag te gaan. We selecteren uitsluitend natuurlijke stoffen, zoals wol en katoen, van de hoogste kwaliteit en proberen vervolgens een coherent kleurenpalet samen te stellen. We laten een nieuwe collectie zoveel mogelijk op de vorige verder bouwen, zodat de klant stuks uit verschillende collecties met elkaar kan combineren. Wij houden ervan te denken in termen van een kleerkast: bewust shoppen met de volledige inhoud ervan in je achterhoofd zodat je eventueel waar nodig iets kan aanvullen.”

“Er is een traagheid in de manier van kleren kopen die we willen aanmoedigen. Je koopt iets dat eerlijk en goed is met een bijhorend prijskaartje, en automatisch hecht je er dan ook meer waarde aan en verzorg je het beter.” zegt Martha. “Onze stuks zouden we niet per se minimalistisch noemen, eerder geraffineerd elegant, misschien met een bepaalde maturiteit. We spelen ook heel erg in op het gevoel van een stof." Zegt Céline. Martha en Céline laten weten dat ze plannen hebben een mannencollectie uit te brengen in het voorjaar van 2020.

We vinden een fysieke winkel belangrijk omdat we op die manier de relatie met de klant beter kunnen opbouwen.

Janue is niet te vinden in de alledaagse winkelstraten, daar wouden Céline en Martha van wegblijven. “Gelegen in hartje Brussel dichtbij de Grote Zavel zitten we in de perfecte buurt waarbinnen ons concept past. Onze manier van denken strookt met die van de lokale antiquairs. Zij gaan op zoek naar een schat en zodra ze die gevonden hebben wordt die gekoesterd. Er wordt onderling vaak over de objecten gesproken, mensen zijn ontzettend gepassioneerd door wat ze doen en ze leren erg veel van elkaar.” Zegt Céline. “We vinden een fysieke winkel belangrijk, omdat we op die manier de relatie met de klant beter kunnen opbouwen. Mond aan mond reclame was voor ons van aanzienlijk belang tijdens de opstart. Het kunnen aanraken van de stoffen is ook uitermate belangrijk binnen ons concept.” Stelt Martha.

Janue houdt rekening met de echte noden van een kleerkast. “Wij werken met kleine collecties die op de natuurlijke seizoenen zijn afgestemd. Daarom verkopen we op dit moment enkel in onze eigen winkel. We doen niet mee aan B2B, aangezien in conceptstores de werking nog vaak volgens de modeseizoenen verloopt. Het is bovendien ook ecologischer.” Aldus Celine.

“Hoe dan ook, wij zijn niet bezig met afgebakende seizoenen maar vertrekken vanuit een zoektocht naar wat mensen nodig hebben op bepaalde momenten van het jaar of juist door heel het jaar door. Dat loopt veel meer in elkaar over, organischer, zoals een echte kleerkast werkt. We willen op die manier veel natuurlijker met de noden van de klant omgaan.” Benadrukt Martha.

Wij willen een soort van overgangszone zijn binnen de modewereld, die voortdurend in beweging is.

“Misschien een leuk weetje. De naam ‘Janue’ komt van de Romeinse God Janus, met twee hoofden die kijkt naar het verleden en naar de toekomst. Hij vormt daarom een soort van overgangszone in de tijd en dat is wat wij ook willen zijn binnen de mode, een overgangszone naar een zorgvuldig opgebouwde manier van kleden met veel aandacht voor textiel en gevoel. De naam Janue is de vrouwelijke afgeleide van 'Janus’." Concluderen Céline en Martha.

Deel het verhaal van Céline en Martha

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.