In de kleine Hal
authenticiteit en vriendelijkheid

Aan de voet van de kathedraal ligt een van de oudste cafés in hartje Hasselt. Na 36 jaar staat uitbaatster Yoke Vandebriel nog altijd met een glimlach paraat. Het is het soort café waar alle lagen van de bevolking samenkomen en waar vriendelijkheid zeer belangrijk is. Je thuis voelen als je binnenkomt, dat is waar het uiteindelijk echt om draait.

Al van kleins af aan raakte Yoke in de ban van de gezellige cafeetjes waar ze als 15-jarige langs liep om naar de tekenacademie te gaan. Op een dag trok ze haar stoute schoenen aan en ging naar binnen om een cola te bestellen. Ze merkte meteen dat ze hier deel van wou uitmaken. “Ik heb de toenmalige uitbater van de zaak gevraagd om er in het weekend te komen werken als jobstudent. Zo ben ik begonnen in In De Kleine Hal. Eerst ben ik verliefd geworden op de zaak, daarna op de zoon.” Ook haar drie kinderen kunnen haar passie voor de zaak bevestigen. “De zaak is ons mama haar vierde kind, zeggen mijn kinderen wel eens”, grapt Yoke.

Gebeten door de horecamicrobe bouwde Yoke In De Kleine Hal uit tot het café waar het nu nog steeds om bekend staat: een gezellige bruine kroeg met een fijne ontvangst en een leuke babbel. “Er komen nog heel veel trouwe klanten van dag één over de vloer. Het is het soort café waar alle lagen van de bevolking samenkomen. Het maakt niet uit hoeveel je op je rekening hebt staan om hier samen aan de toog te zitten. Dat is hier niet belangrijk.”, vertelt Yoke.

Aan de toog worden problemen opgelost, mensen geholpen en de wereld verbeterd.

Het sociale aspect van een bruine kroeg mag niet vergeten worden, vindt ze. “Ik vind een bruin café sociaal heel belangrijk en mag niet verdwijnen. Mooie tavernes moeten er zeker zijn, maar het is aan de toog waar problemen worden opgelost, mensen geholpen worden en de wereld verbeterd wordt. Als het alleen maar was om te drinken, dan deden we dat thuis.”

Een job in de horeca is fysiek uitdagend en telt vaak vele lange werkdagen. Toch haalt Yoke haar energie vooral uit het sociale aspect van haar zaak. “Ik vind het heel fijn om mensen goed te bedienen. Wanneer klanten me bijvoorbeeld bedanken voor de goede en leuke bediening dan voel ik dat ik mijn job goed heb gedaan en dan ben ik trots op hetgeen dat ik doe. Uiteindelijk is dat net waar ik het voor doe, mensen goed bedienen en een fijne tijd bezorgen.”

Wat jij denkt dat vriendelijk is, doe er dan nog een schepje bovenop, dat is wat vriendelijk is.

Naast Yoke, zet ook haar team van jobstudenten zich in voor de aangename bediening van mensen. “Ik heb het geluk om een heel goed team van jonge mensen naast me te hebben", legt ze uit. "Mijn motto is: Wat jij denkt dat vriendelijk is, doe er dan nog een schepje bovenop. Mensen vinden dat super belangrijk.”

Deel het verhaal van Yoke

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.