Ik Blijf Mobiel
een mobiele en actieve oude dag

De scootmobiel is geen duf vervoermiddel voor uitgebluste ouderen. Steeds meer zestigers, zeventigers en tachtigers zien de scootmobiel als dé ultieme weg naar herwonnen vrijheid. Aangezien ze dankzij de scootmobiel langer mobiel blijven, kunnen ze hun sociaal netwerk langer behouden en zo zelfstandige mogelijk ouder worden. En laat net dat nu twee ingrediënten zijn voor een gelukkig lang leven.

De scootmobiel stijgt almaar in populariteit. Steeds meer senioren schamen zich al lang niet meer voor hun vierwieler en cruisen met hun gepersonaliseerde scootmobiel vlotjes op straat, in de winkel en door de stad. Maar dat was - nog niet zo lang geleden - wel even anders. "Zo'n tien jaar geleden was ik voor mijn werk in Las Vegas. De scootmobiel was daar toen al helemaal ingeburgerd", vertelt Filip Van Bel. "Terug thuis vroeg ik me af of ook de Belgische consument niet zat te wachten op zo'n handig vervoermiddel. Samen met mijn echtgenote begon ik een marktonderzoek en bouwden we stapsgewijs onze zaak uit."

We proberen van elke aankoop een beleving te maken.

Met 'Ik blijf mobiel' spelen Kristien en Filip in op de groeiende seniorenmarkt. In zijn belevingswinkel vind je alle mogelijke modellen van scootmobiel - inclusief Harley Davidsonvariant. Er is zelfs een testparcours waar klanten hun toekomstige nieuwe aanwinst uitgebreid kunnen testen in een heel realistische opstelling, verkeersdrempels incluis. "We proberen van elke aankoop een beleving te maken. Als de klant binnenkomt, kan hij zich met een tas koffie installeren. Wij rijden dan alle modelletjes af en aan. Het is immers geen brood bij de bakker kopen. Vering, wendbaarheid en zithouding zijn criteria die de klant moet kunnen uittesten in een realistische situatie", legt Kristien uit.

Het is immers geen brood bij de bakker kopen. Vering, wendbaarheid en zithouding zijn criteria die de klant moet kunnen uittesten in een realistische situatie.

Klanten van Ik Blijf Mobiel krijgen alle ondersteuning die ze nodig hebben bij de aankoop van hun model. Ze komen het nodige te weten over tussenkomsten en terugbetalingen en worden ook geholpen om de nodige aanvragen te doen bij de zorgkas. "De tijd dat wij aan verzekeraars moesten uitleggen dat een scootmobiel geen CC heeft, maar elektrisch rijdt, ligt gelukkig al een paar jaar achter ons. De scootmobiel is uit het verdomhoekje van de medische sector gekomen en is nu vooral een middel om meer plezier en vrijheid te hebben in het leven. Een beetje zoals de ziekenkasbril: die heeft ook al lang een upgrade gekregen”, lacht Filip.

Met dochter Charlotte is de volgende generatie ook verzekerd in het bedrijf. Na haar studies als orthopedisch technoloog, stapt ze ook het familiebedrijf in. Door het engagement van de tweede generatie kan ‘Ik blijf mobiel’ ook een bedrijfsvisie op langere termijn uitbouwen en de service nog verder uitbreiden.

Deel het verhaal van Kristien Clarysse

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.