Helpper
zorgondersteuning in dagdagelijkse dingen

Buren helpen buren bij dagdagelijkse taken. Dat is, héél kort samengevat, het idee achter Helpper. François Gerard wil met het platform een antwoord bieden op de zorgcrisis. “Het zorgpersoneel werkt zich elke dag suf, maar toch krijgen meer en meer mensen niet de zorg die ze nodig hebben. Terwijl een deel van de oplossing vaak gewoon een paar huizen verder woont.”

François Gerard kreeg het idee voor Helpper toen zijn vader de spierziekte ALS kreeg. “Hij kon rekenen op fantastische medische zorgen. Maar vooral dagdagelijkse taken in huis werden een steeds groter probleem: koken, boodschappen doen, van en naar de dokter geraken. We kregen dat ook met de familie onmogelijk rond, dus hebben we een buur ingeschakeld die mijn vader tegen een kleine vergoeding een paar uur per week kon ondersteunen. Een hulplijn, maar ook een vertrouwenspersoon. Een helpper avant la lettre.”

“Ik ben dat idee dan gaan aftoetsen en ik merkte al snel dat heel veel mensen in dezelfde situatie zaten als die van ons. De nood is enorm, het zorgaanbod kan de vraag gewoon niet bijhouden. De zorgprofessionals werken zich te pletter, maar ze hangen vast aan strakke planningen en strikt omlijnde takenpakketten. Tegelijkertijd zijn er heel veel mensen die hun buren willen helpen. Voor niet-medische taken kunnen zij bijspringen.”

De helppers doen het niét voor het geld.

Mensen die thuishulp zoeken bij dagdagelijkse taken – de zogenaamde helppies – en hulpvaardige buurtbewoners die een centje willen bijverdienen – de helppers – kunnen zich registreren op het digitaal platform van Helpper. Het team van Helpper ondersteunt de zoektocht naar de juiste match en waakt over de persoonlijke klik.

“Veel Helppers en Helppies kenden elkaar al van ziens”, legt François uit. “Ze wonen in dezelfde buurt. Ze kwamen elkaar al tegen bij de bakker of in de krantenwinkel. Maar je gaat niet aan een wildvreemde vragen of hij je een paar uurtjes per week wil helpen, en omgekeerd gaan weinig mensen zomaar spontaan hulp aanbieden als ze niet zeker weten of hun buur daar wel op zit te wachten. Helpper neemt die drempel weg.”

Vandaag is Helpper actief in groot Antwerpen, groot Gent en de 19 gemeenten van Brussel. Meer dan drieduizend helppers ondersteunen samen zo’n 1.200 helppies. Ze doen boodschappen of koken, onderhouden de tuin, helpen bij de administratie, maar bieden evengoed gewoon een luisterend oor of maken samen een wandeling. Ze krijgen daar een vergoeding van 7 euro per uur voor, netto, dankzij de wetgeving voor de deeleconomie. “De helppers doen het niét voor het geld”, benadrukt François. “Het is mooi meegenomen, maar je gaat al heel hard moeten zoeken naar een bijverdienste die slechter betaalt. We merken dat de vergoeding trouwens veel mensen net helpt om hulp te durven vragen. Gratis hulp voelt als liefdadigheid, en die willen ze niet.”

De thuisverpleegkundigen in Vlaanderen rijden elke dag samen 15 keer de wereld rond. De zorgsector heeft nood aan innovatie.

Met Helpper deed de sociale deeleconomie zijn intrede in de zorg. In een eerder conservatie sector is zo’n innovatie niet vanzelfsprekend, geeft François toe. “De sociale deeleconomie is een relatief nieuw fenomeen, zeker in de zorg. Het helpt natuurlijk ook niet dat de Ubers en de Deliveroo’s van deze wereld de deeleconomie een slechte naam hebben gegeven. Helpper is geen aanval op de zorgsector, ik heb tonnen respect voor de motivatie en het professionalisme van de zorgverstrekkers. Maar als we de zorgcrisis willen oplossen, moeten we het systeem veranderen en innoveren.”

“Vandaag rijden de thuisverpleegkundigen in Vlaanderen samen elke dag 15 keer de wereld rond. In een appartementsgebouw met vier bewoners die nood hebben aan zorg passeren dezelfde dag misschien vier verschillende thuiszorgers. De vergrijzing is volop bezig, de nood aan zorg zal alleen groter worden. Met de huidige manier van werken redden we het nu al niet. De zorgsector heeft nood aan innovatie. Helpper is geen concurrent van de klassieke zorg, dat worden we pas als het aanbod groter is dan de vraag. Tot het zover is, willen we vooral samenwerken om zoveel mogelijk mensen de thuishulp te geven die ze nodig hebben. Zonder vooroordelen, zonder taboes.”

Ondernemen is uit een vliegtuig springen met een parachute die je onderweg in elkaar moet steken.

Helpper draait op volle toeren. Elke maand worden er via het platform zo’n 18.000 uren geholpen in huis. François heeft nog geen seconde spijt gehad dat hij zijn job bij een digitaal agency heeft ingeruild voor het ondernemerschap. “(lacht) Ik vergelijk ondernemen wel eens met uit een vliegtuig springen met een parachute die je onderweg naar beneden nog zelf in elkaar moet zien te steken. Het staat haaks op de menselijke zoektocht naar zekerheid. Voor ik met Helpper begon, heb ik maandenlang gewerkt aan de lancering van een andere start-up voorbereid, in de retailsector. Maar dat is niets geworden omdat de persoonlijke drijfveer en de maatschappelijke impact ontbraken. Bij Helpper is het echt een obsessie om elke muur waar ik tegen bots neer te halen.”

Deel het verhaal van François

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.