Groep Versluys
Z'n werknemers, sportclubs en ons cultureel erfgoed.

Versluys Groep is een van de bekendste bouwpromotoren van België. Het bedrijf staat bekend om zijn spraakmakende projecten aan de kust. Topman Bart Versluys schuwt de schijnwerpers een beetje, maar het is voor niemand een geheim dat hij een keiharde werker is met torenhoge ambities. Én dat hij maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel draagt.

“Iedereen schaart zich natuurlijk graag achter die vlag die vele ladingen dekt, maar niet iedereen maakt het ook echt hard,” zegt Bart. “Bij onze groep geven we er concreet gestalte aan door in de eerste plaats alles in het werk te stellen om ervoor te zorgen dat onze medewerkers zich goed in hun vel voelen. In onze business werken we vaak met scherpe deadlines en ik besef heel goed dat dit voor veel druk kan zorgen. Daarom hecht ik enorm veel belang aan ruimte voor vrije tijd en ontspanning met het gezin en de familie. Bijna iedereen binnen het bedrijf beoefent een of andere sport op zijn eigen manier en niveau. We motiveren dit ook vanuit het bedrijf en hebben zelfs een 20-koppig kwarttriatlon-team van medewerkers. De slogan “Work hard, play harder!” hoor je hier bijna dagelijks passeren. Door daarop in te zetten dragen we bij aan het welbevinden en het geluksgevoel van onze medewerkers. Het is voor iedereen duidelijk dat dit steeds belangrijker wordt.”

Versluys Groep ondersteunt ook de voetbal- en de basketbalclub in Oostende, die respectievelijk in de Versluys Arena en de Versluys Dôme spelen. “Uiteraard levert het feit dat onze naam verbonden is aan twee succesvolle sportclubs ons flink wat extra naambekendheid op, maar dat is voor mij niet het belangrijkste punt. Beide topclubs werken al vele jaren intensief aan een succesvol concept waarbij het familiegevoel voor jong en oud centraal staat. Met de jeugdploegen nemen die clubs ook een belangrijke sociale rol op en ik ben fier dat wij daar met onze sponsoring een stukje toe bijdragen.”

Daarnaast is Groep Versluys ook actief op cultureel vlak. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het non-profit renovatieproject van Villa Maritza, de mooiste belle époque-dijkvilla van de Belgische kust, ter ondersteuning van het cultureel erfgoed in Oostende. “We doen dat zonder één euro subsidie, omdat ik van oordeel ben dat Versluys Groep als succesvol vastgoedbedrijf ook de verantwoordelijkheid heeft om iets concreets terug te geven aan de maatschappij.

Met Villa Maritza willen wij bovendien ook een statement maken dat we als projectontwikkelaar cultureel erfgoed ten volle ondersteunen. Als de renovatie afgerond is zal elke Oostendenaar terug fier kunnen zijn op dit unieke en historische landmark aan onze zeedijk.”

Ik ben blij om te zien dat investeren in de maatschappij hier stilaan ook een automatisme aan het worden is.

Bart benadrukt dat ondernemers die gezonde, winstgevende en groeiende organisaties uitbouwen op zich al veel voor de maatschappij doen door jobs en werkzekerheid te creëren voor de lange termijn. “Daarnaast,” zo besluit hij, “kunnen we rond maatschappelijke verantwoordelijkheid in Europa toch nog wel een en ander opsteken van de Verenigde Staten, waar het common sense is dat ondernemingen een groot stuk van hun winst terug investeren in de maatschappij. Al moet ik zeggen dat ik blij ben om te zien dat dit hier ook stilaan een automatisme begint te worden. Iedere bedrijfsleider of raad van bestuur moet natuurlijk voor zichzelf uitmaken waar z’n bedrijf een maatschappelijke verantwoordelijkheid op het terrein kan opnemen: sociaal, educatief, cultureel of sportief, er zijn alvast genoeg opportuniteiten.”

Deel het verhaal van Bart

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.

Ontdek een ander verhaal over

Ontdek alle verhalen