Greenkit
duurzame keuzes voor jong ouders (in spe)

Gedreven door een voorliefde voor een duurzame wereld, startte Saar zo’n jaar geleden GreenKit op. Tijdens haar zwangerschap wilde ze een veilige omgeving creëren voor haar toekomstige kindje, maar de zoektocht naar gezonde en duurzame producten bleek niet zo evident. Vanuit een persoonlijk enthousiasme en gemis, besloot ze met de steun van Unizo’s Go4Business traject de sprong naar het ondernemerschap echt te wagen. “Met GreenKit wil ik ouders een duurzame leidraad bieden waar ik zelf naar op zoek was”, vertelt Saar.

De focus op duurzaamheid kwam er al snel. Sinds Saar op haar twintigste in een oud herenhuis ging wonen waarbij veel energie verloren ging, wilde ze voortaan sterker inzetten op het milieu. “Het is begonnen met kleine dingen zoals het verminderen van onze afvalhoeveelheid en de fiets zoveel mogelijk gebruiken. Daarna kwam het terug in het maken van ecologisch verantwoorde keuzes tijdens onze verbouwing. Toen ik zwanger was, besefte ik dat ik ook voor mijn toekomstige kindje die duurzame weg wilde inslaan”, aldus Saar. Maar met een deadline van negen maanden merkte ze dat het niet gemakkelijk was om alle veilige en duurzame producten op tijd bij elkaar te sprokkelen. “Nadat ik bevallen was, kwam ik verschillende producten tegen die veiliger waren voor het milieu en mijn baby, maar toen had ik al geïnvesteerd in andere artikelen. Het is niet duurzaam om deze zomaar weg te gooien”, vertelt Saar.

Greenkit laat ouders kennis maken met producten die lief zijn voor baby én milieu.

Wanneer Saar ook tijdens haar tweede zwangerschap geconfronteerd wordt met dezelfde vragen en uitdagingen, dook het idee van een duurzame ontdekkingsdoos opnieuw op. “Ik besefte dat ik er iets mee moest doen. Oorspronkelijk was het idee om alleen een ontdekkingsdoos te lanceren, maar door te praten met vrienden en experten, wist ik dat ik een website nodig had om te kunnen bloggen over duurzame keuzes en bedrijven.” GreenKit is hierdoor gegroeid tot een offline en online verhaal. Toekomstige mama’s kunnen de doos gratis verkrijgen bij hun vroedvrouw en kunnen daarnaast op de website van GreenKit terecht voor online hulp bij duurzame keuzes. “In de ontdekkingsdoos zitten stalen van producten die lief zijn voor baby én milieu. Je kan het ook ruimer zien dan de baby alleen, want naast de producten die je op het babyvelletje smeert, wil ik op lange termijn ook het speelgoed of de verf in de babykamer duurzaam maken. Ouders makkelijker bij dat aanbod brengen en bedrijven bij het juiste publiek, is een belangrijke drijfveer”, licht Saar toe.

Ik wil ouders duurzame producten tonen en ook zelf mijn steentje bijdragen door duurzaam te ondernemen. Die consistentie vind ik heel belangrijk.

Door te werken met ‘gered’ karton en een drukkerij die zich dicht bij het maatwerkatelier bevindt, zorgt Saar ook zelf voor een consistentie in haar duurzame aanpak. “Ik vind het belangrijk dat ik deze lijn doortrek, in de doos vind je bijvoorbeeld een groeimeter op ‘gered’ karton terug. Dit is karton dat overschot is van andere bedrukkingen. Daarnaast zullen mijn visitekaartjes op reststroken gedrukt worden. Wanneer iemand een affiche drukt waarbij er een witte strook overblijft, worden mijn visitekaartjes hierop gedrukt.”

De eerste lancering van de GreenKit staat gepland op april 2019. Zo’n 4000 dozen zullen dan in Vlaanderen onder tal van vroedkundigen verspreid worden. “Het was een bewuste keuze om met kleine oplages te werken, omdat ik ook kleine duurzame bedrijven de kans wil geven deel uit te maken van dit verhaal. Voor hen is dat natuurlijk een hele investering. In april 2020 volgt de volgende doos, wie weet bestaat er dan ook een peuter of kleuter doos. Dromen voor later”, lacht Saar.

Deel het verhaal van Saar

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.