Djar
Eten aan huis als verwenmomentje

DJAR, van het Engelse ‘jar’ of ‘bokaal’, leverde voor de coronacrisis toesloeg gezonde lunchboxes (in duurzame en mooie glazen bokalen) aan bedrijven en evenementen. Danielle Verhulst draaide het roer razendsnel om, en voorzag mensen de voorbije maanden van kleine geluksmomentjes met verwenboxen. “Ik blijf na de crisis eerder achter met te véél ideeën dan met te weinig ideeën.”

De ‘ondernemersdroom’ wordt meestal in de figuurlijke betekenis gebruikt. Bij Danielle mag je hem letterlijk nemen. “(lacht) Ik heb het concept voor DJAR echt gedroomd. Ik heb een marketingachtergrond, maar het kriebelde al een tijdje om zelf iets uit de grond te stampen. Ik ben graag bezig in de keuken: experimenteren, nieuwe dingen uitvinden. Ik broedde al een tijdje op het idee om iets met gezonde lunches te doen, als alternatief voor de belegde broodjes die op de duur mensen hun strot uitkomen. Dat bleef een vaag idee. Tot ik dus echt ben wakker geschoten uit een droom met het idee voor DJAR. Van soep en yoghurt tot een slaatje of een dessert: je kan alles in een bokaal presenteren.”

“Ik ben DJAR gestart in bijberoep. Lean en mean. Ik deed alles zelf: de bokalen klaarmaken, alle bestellingen opnemen en nadien rondbrengen met mijn eigen auto, de branding en de marketing,… Dat eerste jaar was ik voortdurend in overlevingsmodus. Via gemeenschappelijke vrienden kende ik Alison, ze werkte in een restaurant en ik wist dat ze een nieuwe uitdaging zocht. Tijdens de testperiode voelden we meteen een klik, en ze is mee aan boord gesprongen als chef en als vennoot.”

Toen ik begreep dat de crisis geen weken maar maanden zou duren, werd ik onrustig. Ik moést iets doen.

DJAR leverde vooral lunches (gezond, seizoensgebonden, met lokale producten) aan bedrijven en op evenementen. Dat liep goed, maar toen sloeg Covid-19 toe. “Ik was net voor de lockdown terug uit Italië, waar mijn vriend woonde. Ik had meteen begrepen dat de coronacrisis ook bij ons zou losbarsten. Niet veel later lagen alle bedrijven plat en waren alle evenementen geschrapt. Geen ramp, dacht ik, de vrijgekomen tijd kan ik gebruiken om aan mijn bedrijf te werken. Ik denk dat veel ondernemers eerst zo redeneerden. Maar het was snel duidelijk dat het geen weken, maar maanden zou duren voor alles opnieuw een klein beetje normaal zou worden. Ik werd onrustig, ik moest iets doen.”

“Bedrijven lagen plat en evenementen waren er niet meer, dus we zijn ons op particulieren beginnen richten. Het was bijna Pasen, we hebben speciale brunchboxen samengesteld. Dat was een succes, en met Moederdag kwamen er nog veel meer bestellingen binnen. We waren volledig uitverkocht. Mensen hadden tijdens die lockdown duidelijk nood aan kleine verwenmomentjes. Vervolgens zijn we elke vrijdag aperitiefboxen beginnen leveren, ook die vlogen de deur uit.”

“Ook bedrijven zijn op die kar gesprongen. Al hun medewerkers werkten thuis, maar ze waren op zoek naar originele manieren om hen te bedanken voor hun inzet. We hebben klanten die de lunchbokalen niet meer op kantoor maar bij hun personeel thuis lieten leveren. Maar we hebben er ook heel wat nieuwe klanten bijgekregen de voorbije weken.”

Als Covid-19 voorbij is, blijf ik eerder achter met te véél ideeën dan met te weinig ideeën.

Als de economie en het normale leven weer aantrekken, verschuift DJAR de focus opnieuw naar bedrijven. “De verwenboxen slaan geweldig aan, maar het is wel een totaal ander businessmodel. Neem alleen al de logistieke uitdaging: als we voor Covid-19 20 lunchboxen leverden bij één bedrijf, moeten we nu telkens één lunchbox leveren op 20 verschillende adressen. We gaan ons opnieuw hoofdzakelijk op bedrijven richten, maar misschien komt er wel een B2C-luik bij. We dromen zelfs van nog andere dingen, een pop-up bijvoorbeeld waar we onze bokalen rechtstreeks verkopen.”

“Het was tijdens de coronacrisis alle hens aan dek. Maar ik ben zelf geschrokken van onze creativiteit. Het is een cliché, elke crisis is een opportuniteit, maar er zit een grote grond van waarheid in. Als Covid-19 voorbij is, blijf ik eerder achter met te véél ideeën dan met te weinig ideeën.”

Deel het verhaal van Danielle

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.