De Haarkar
Mensen die het financieel moeilijk hebben.

Bij een eerste indruk speelt het uiterlijk een grote rol. En dat weet Peggy Jonckheere ook. Zij zet zich elke dag in om mensen een frisse knipbeurt te geven. Ook zij die het zich niet kunnen veroorloven. Met haar sociaal en mobiel kapsalon wil ze mensen bewust maken en vooral een kans geven.

Peggy komt uit een gezin dat het financieel niet breed had. Doordat haar moeder alles inzette op haar opleiding als sociaal-werkster, wist ze voor zichzelf een mooie toekomst uit te bouwen. Na een ski-ongeval begon ze aan een kappersopleiding, om niet stil te blijven zitten, en kwam ze op het idee van een sociaal en mobiel kapsalon.

“De Haarkar is een schakel tussen twee werelden. De 100% klanten zijn mensen zoals jij en ik, die een kappersbeurt kunnen betalen. Zij betalen dus de volle pot. Dankzij die klanten kan ik klanten die het financieel moeilijk hebben ook knippen. Sommigen betalen de helft, anderen krijgen een gratis kapbeurt.”

Ik wil twee verschillende werelden met dezelfde verlangens met elkaar verbinden.

Elke klant die De Haarkar binnenstapt, krijgt een boodschap mee. “Ik vind het belangrijk dat mijn klanten bewust worden gemaakt en dat ze zich betrokken voelen. Dat ze weten wat er met hun geld gebeurt en welke verhalen achter die mensen zitten. En dat ze beseffen dat ze het goed hebben.”

“Aan initiatieven om mensen te helpen die het moeilijk hebben, ontbreekt het hier niet. Maar ik begrijp dat die drempel soms te hoog is. En dan ben ik er om ze wat in de goede richting te duwen. Het belangrijkste is vooral dat we niet neerkijken op de mensen die hulp nodig hebben. Dat we onthouden dat zij ook heel hard werken maar soms gewoon niet kunnen rondkomen door omstandigheden.”

Soms heb ik ’s avonds schrik dat het niet gaat lukken, maar ’s morgens komt dat altijd weer goed.

Het project is sinds mei van de grond gegaan en staat dus nog in kinderschoenen. Het enthousiasme dat De Haarkar opwekt, is wat Peggy elke dag weer motiveert. Hoe Peggy het project verder ziet evolueren? “Het is allemaal nog heel pril. Momenteel verdien ik nog niets met De Haarkar, maar dat is op termijn wel de bedoeling. Hopelijk kan ik mezelf eind dit jaar toch een klein loon uitkeren. Ik merk wel dat mijn klantenbestand groter wordt en dat klanten terugkeren, en dat is fantastisch.”

Deel het verhaal van Peggy

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.