Crimibox
interactief spelplezier voor speurneuzen

Van de federale politie naar een detectivespel: ex-agent Jimmy Cowé maakte een opvallende carrièreswitch. Met Crimibox maakte hij een soort van Cluedo voor het digitale tijdperk. Je krijgt een levensecht politiedossier in je bus of je mailbox – compleet met verhoren, vingerafdrukken, getuigenverklaringen, foto’s van de crime scene – en je moet de moord zien op te lossen.

Jimmy werkte twaalf jaar voor de federale politie. Langzaam maar zeker begon daar het idee voor een detectivespel te rijpen. “Moderne digitale technologie geeft speurders nieuwe mogelijkheden. Een politieonderzoek gebeurt vandaag voor een aanzienlijk deel achter een bureau. Zo kwam ik op het idee om pakketten op te sturen met een volledig onderzoek, waarmee mensen thuis een misdaad kunnen oplossen.”

“Ik heb voor 200 euro een Facebook-campagne opgezet. Een klein marktonderzoek om eens te polsen of er interesse was voor zo’n detectivespel. In geen tijd had 1.200 mailadressen verzameld. True crime is al een paar jaar bijzonder populair, en het sprak duidelijk tot de verbeelding van mensen om zelf met een levensecht politiedossier aan de slag te gaan.”

Elke Crimibox bevat een volledig moorddossier met alles erop en eraan: verhoren, telefoongesprekken van verdachten, getuigenverklaringen, zelfs links naar Facebook- of Instagramprofielen van de mogelijke daders. En een chatbot geeft clues weg als je in een doodlopend straatje belandt. “Het blijft een spel, maar onze grote troef is dat de politiedossiers er zo echt mogelijk uitzien. Ze bevatten alle elementen van een echt moordonderzoek. Maar voor alle duidelijkheid: elke misdaad is 100 procent fictief, we halen onze inspiratie niet uit échte zaken. Die deontologische grens bewaak ik heel strikt.”

Ons publiek is veel breder dan de escape room-fans die ik aanvankelijk voor ogen had.

Jimmy heeft Crimibox nog anderhalf jaar gecombineerd met zijn job bij de politie. Eind 2018 besloot hij om zich voltijds aan zijn onderneming te wijden. “Dat was geen evidente beslissing. Ik zat toch een beetje in een gouden kooi: comfortabel loon, 34 vakantiedagen, flexibele uren, heel veel zekerheid als ambtenaar. Mijn vriendin heeft me het finale zetje gegeven: ‘Als je nu de sprong niet waagt, ga je het nooit doen’.”

“Ik heb me de beslissing nog niet beklaagd. We hebben een heel erg goed laatste kwartaal van 2019 achter de rug, de eindejaarsfeesten hebben de verkoop van de Crimiboxen een enorme boost gegeven. We brengen nu vier boxen per jaar uit. Maar we willen ook abonnementen verkopen, waarbij je elke maand een misdaaddossier toegestuurd krijgt. We gaan ons team verder uitbreiden, want van 4 naar 12 misdaadzaken per jaar is een enorme stap.”

“Het succes van Crimibox overtreft mijn verwachtingen. Ik was ervan overtuigd dat een hyperrealistisch detectivespel potentieel had, maar ik mikte vooral op een nichepubliek. Op de mensen die bijvoorbeeld al eens graag uit een escape room proberen te geraken. Maar ik merk dat het publiek veel breder is dan ik aanvankelijk voor ogen had.”

Het hyperrealistische gehalte is de grote troef van ons spel: élk detail moet kloppen.

Volgende maand volgt ook de Amerikaanse lancering van Crimibox. “We hebben een crowdfundingcampagne opgezet om onze eerste Amerikaanse Crimibox op de markt te brengen, en die heeft de verwachtingen zwaar overtreffen. Een duizendtal mensen heeft de eerste box besteld. Het potentieel in de VS is enorm. Kijk naar televisieseries, naar boeken, naar podcasts: true crime is daar gigantisch groot. Maar we hebben die eerste Amerikaanse misdaad toch onderschat. In elk land is het rechtssysteem anders, speurders hebben overal andere mogelijkheden en andere beperkingen.”

“Net omdat het realistische gehalte van het spel onze grote troef is, moeten we er zeker van zijn dat het dossier tot in de allerkleinste details klopt. We testen elke nieuwe zaak uitvoerig. Ontbreekt er niets? Is de misdaad niet te gemakkelijk op te lossen? Is ze niet te complex? We hebben ook een hechte community van trouwe fans. Op basis van de reacties van de eerste spelers gebeuren in de eerste weken na de lancering ook vaak nog wat kleine aanpassingen.

Deel het verhaal van Jimmy

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.

Ontdek een ander verhaal over

Ontdek alle verhalen