Cremerie Foubert
ambachtelijk ijs met uitstekende digitale dienstverlening

Ken je het gevoel dat je de crème-kar net hebt gemist? Dat je hem aan de horizon ziet verdwijnen, en je met een lege maag en het hoofd tussen de schouders terug naar binnen wandelt? Volkomen verleden tijd als het van Jan en Carlos Foubert afhangt.

Dat het ondernemersgen sterk zit ingebakken, lijdt geen twijfel. Op zijn vijftiende leerde Carlos Foubert zijn eerste biefstuk bakken in de zaak van zijn tante. De broers Jan en Carlos startten in 2010 met Foubert, als dessertkeuken voor diezelfde taverne.

Toen Jan Foubert als zelfstandig app- ontwikkelaar stopte en met zijn broer Carlos een crèmerie begon, was hij vastberaden om de zaken anders aan te pakken. “Door mijn achter grond is onze ijszaak uniek omdat ze voor een groot deel op software draait die ik zelf heb geschreven: ik kan perfect traceren hoeveel kilo ijs onze ijskarren mee hebben en welke trajecten ze rijden”, vertelt Jan.

Bij mooi weer kan de ijskar 100% onafhankelijk blijven draaien, zonder extra verbruik van stroom.

Naast de crèmerie in Sint-Niklaas hebben de twee broers meerdere wagens die in Oost-Vlaanderen rondrijden. “Mensen die de ijskar net gemist hadden belden naar onze vaste locatie om te vragen of we de wagen even terug wilden laten komen.” Dus lanceerden de twee broers de app ‘Roep de IJskar’, die je gerust de ‘Uber van de crèmerieën’ kan noemen. “In de app zie je waar de ijskarren rijden, en kan je ze met één druk op de knop terugroepen als je ze net hebt gemist. Een dienstverlening, die vaak meer dan honderd keer per dag wordt gebruikt”, zegt Jan.

Dat ze daarbij ook nadenken de impact van die logistiek op het milieu bewijst hun ijskar waarmee ze op de Lokerse Feesten staan. Hun ijskar werd uitgerust met 4 flexibele zonnepanelen en 2 batterijen die instaan voor de koeling van de diepvriezers. Bij mooi weer kan de ijskar 100% onafhankelijk blijven draaien, zonder extra verbruik van stroom.

We geven ons personeel alle kansen om vanonder uit te groeien dus het spreekt voor zich dat ons organigram flexibel is.

Vijf jaar later startten de broers een tweede zaak op de Grote Markt in Antwerpen. Op nog geen tien jaar tijd, bouwden de broers een indrukwekkend ijsimperium uit waar meer dan 200 mensen tewerk gesteld zijn. "Om de vier locaties te managen, distributiecentrum inclusief, zijn we druk in de weer met het structureren. We geven ons personeel alle kansen om vanonder uit te groeien dus het spreekt voor zich dat zo'n schema flexibel is”, stelt Jan.

“Verder willen we onze app waarmee klanten de ijskar kunnen 'roepen' verfijnen. Zo zullen we de drukste zones actiever kunnen bedienen en onze ijskarren gerichter kunnen uitsturen. Meteen ook goed voor minder CO2-uitstoot."

Deel het verhaal van Jan en Carlos

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.