Cras Woodshops
onderneemt voor een lokale houthandel met zagerij tot een import- en exportbedrijf.

Frédéric Cras is de 4e generatie in het Waregemse houtgroep Cras. Het familiebedrijf vervelde in de voorbije 140 (!) jaar van een lokale houthandel met zagerij tot een import- en exportbedrijf met een groep van 16 woodshops in België en eigen producten zoals houten tuindecoratie, tuinhuizen en carports, parket en deuren. “Ik ben gepassioneerd door hout, maar mijn mensen gepassioneerd bezig zien in hún domein, bezorgt me evenveel plezier. Ik werk immers niet voor mezelf, maar voor de onderneming. Als dié vooruitgaat, gaan ook de mensen vooruit.”

Nadat zijn vader in 1995 vrij plots overleed, stond Frédéric Cras er op zijn 29e al alleen voor aan het hoofd van het bedrijf. “Ik had dus geen andere kans dan door te zetten. De wil was er wel, maar de eerste twee jaren waren moeilijk. Het was met vallen en opstaan en soms verloor ik ook het vertrouwen in mezelf. Maar ik was omringd door ervaren mensen die ik kon vertrouwen en die me mee beslissingen hielpen nemen. Door mijn gedrevenheid beheerde ik na die twee jaar het reilen en zeilen van de onderneming en kon ik verder beginnen bouwen. We proberen altijd voorop te lopen door alert te zijn voor hoe de markt zich ontwikkelt. We zijn creatief met onze grondstof, kijken naar de evoluties in de bouwwereld – meer appartementsbouw en renovatie – en naar wat belangrijk is voor de vakman – lichtere en compactere materialen, want alles moet in een lift kunnen. Zo proberen we continu meerwaarde te bieden aan onze klanten.”

 

“Mijn vader zei altijd: ‘Hout, dat rot niet!’. Als je het juiste hout op de juiste plaats gebruikt, rot het inderdáád niet. Maar als je dat niét doet, heb je er vodden mee. Wij hebben dus liefde voor ons product én voor ons vak. Het juiste advies kunnen geven, daarin zit ons talent en ons vakmanschap. Daarom moeten onze mensen heel goed geschoold zijn. Maar we merken dat de schoolopleidingen almaar breder worden en dat mensen zich in 1 of 2 specialiteiten gaan verdiepen eens ze in de sector aan het werk gaan. Het is aan ons om hen daarin te begeleiden. In onze Cras Academie leiden ervaren medewerkers onze nieuwe krachten op. En we nemen 2 leerkrachten in dienst om het vakmanschap van zowel onze eigen medewerkers als van onze klanten te verhogen.”

Ik ben gepassioneerd door hout, maar mijn mensen gepassioneerd bezig zien in hún domein, bezorgt me evenveel plezier

“Onze grondstof is heel ecologisch: een zaadje in de grond wordt een fantastische boom, die de CO2 in de lucht zuivert. De laatste tientallen jaren echter hebben de Chinezen wereldwijd een gigantische nood aan grondstoffen, dus ook aan hout. Zo zijn zij de grote verwoester van het tropisch regenwoud. Wij focussen daarom op hout dat niet uit de tropen maar uit goed beheerde bossen komt. Zo stonden we in 1997 mee aan de wieg van het bekende FSC-label. En we zoeken ook naar verschillende manieren om lokale houtsoorten te verduurzamen. Daarnaast proberen we de vraag van klanten naar tropische houtsoorten om te buigen naar andere houtsoorten die een ecologischer alternatief zijn.”

 

“We hebben een vlakke structuur in ons bedrijf. Ik probeer al mijn mensen – momenteel 470 – bij hun voornaam te kennen, en ze kunnen mij ook makkelijk aanspreken, zowel op kantoor als op de werkvloer. We hebben een heel open communicatie en doordat we werken in functie van de onderneming en niet van mezélf, vind ik het ook belangrijk om de medewerkers te betrekken. Ik heb wel de eindbeslissing, maar die komt tot stand door te luisteren naar de mening van anderen. Doordat mensen vanuit hún ervaring een positieve inbreng kunnen geven, creëren we betrokkenheid en engagement. Alles wat we doen, is met veel respect voor onze leveranciers – die de basis zijn van onze business – en ten dienste van de mensen die ons tewerkstellen, en dat zijn onze klanten.”

“We hebben heel veel vertrouwen in mensen, maar zeker geen blínd vertrouwen. Door veel te praten met iedereen, voel je ook of de tegenpartij het vertrouwen waard is. Je kunt veel zeggen, maar je moet ook doén wat je zegt. Als een medewerker zijn job beheerst en zijn taken kent, creëert dat vertrouwen. Bij mensen die hun job nog niet zo goed kennen, zijn we alert dat ze die job tot een goed einde brengen. Belangrijk is wel dat een probleem in het bedrijf ook ín het bedrijf wordt opgelost en niet op straat komt. Zo creëer je ook vertrouwen bij je klant: eens een product verkocht wordt, weet hij dat hij erop mag rekenen dat het feilloos zal zijn!”

Deel het verhaal van Frédéric

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.

Ontdek een ander verhaal over

Ontdek alle verhalen