Captain Cork
duurzame tassen van kurk

Een duurzaam business model met alternatieve en duurzame grondstoffen wordt steeds belangrijker. Ina De Quint zag potentieel in kurk en startte met Captain Cork haar eigen onderneming in kurkproducten.

Doordat haar vader ecoloog was, kreeg Ina als kind al heel bewust van alles mee over duurzaamheid. De droom van haar vader was een volledig ecologisch huis te hebben in Portugal. Ina hielp hem met de administratieve taken en kwam daarbij vaak in Portugal, waar ze in contact kwam met de kurkindustrie. Toen haar vader in 2018 overleed, besloot Ina zijn droom verder te zetten. Weliswaar niet het ecologische huis, maar wel zijn passie voor duurzaamheid en kurk. ‘’Ik had al langer kriebels om een duurzame onderneming op te zetten, maar wist nooit wat ik precies moest doen.’’ Maar nadat Ina na een zware periode van palliatieve zorg en het overlijden van haar vader ook nog eens werd ontslagen als HR business consultant, werd het haar allemaal duidelijk. Van de een op de andere dag besloot ze Captain Cork op te richten: tassen, juwelen en andere accessoires gemaakt van kurk. ‘’Mijn doel met Captain Cork is awareness te creëren voor duurzame consumptie.’’ De vervaardiging van de producten is in Portugal en volledig ecologisch. ‘’Het ontwerp doe ik samen met een atelier in Portugal. Ik geef mijn ideeën door aan de designer die er vervolgens een prototype van maakt. Daarna bekijk ik het nog eens goed en geef ik de laatste aanpassingen door voordat het in de productie gaat.’’

Ik doe geen half werk; als ik mij engageer voor iets, dan zet ik mij er ook voor 100% voor in.

Momenteel heeft ze een vaste winkel in Antwerpen en pop-ups in Beveren-Waas, Brasschaat en Wijnegem. Dat het nu zo goed gaat komt dankzij de enorme hoeveelheid energie en enthousiasme die Ina in Captain Cork steekt. ‘’Ik doe geen half werk, als ik mij engageer voor iets, dan zet ik mij er ook voor 100% voor in. Vanaf het begin heb ik mijn zaken heel serieus genomen.’’ Toch ging het niet altijd even goed:‘’Natuurlijk gaat het met ups en downs, maar je leert eruit.’’ Zo deed ze in het voorjaar van 2019 mee aan een wedstrijd om een winkelpand te winnen, die ze uiteindelijk ook won. Met heel veel enthousiasme maakte ze van het pand een hele mooie winkelruimte met alles erop en eraan. Maar het bleek dat de locatie in Beveren-Waas toch niet de ideale locatie was en dat haar doelgroep daar niet rondliep. ‘’De verkoopcijfers volgden niet en het werd verliesgevend. Toen heb ik wel even getwijfeld.’’ Gelukkig had ze met de opening van de winkel in de Hoogstraat in Antwerpen wél een groot succes te pakken. ‘’Als je ooit een winkel wil openen, check dan eerst goed de locatie en doe marktonderzoek. Het is belangrijk om goed te onderzoeken wat je doelgroep is en of die daar ook daadwerkelijk komt.’’ Met behulp van studenten doet ze nu verschillende marktonderzoeken om te kijken wat voor type klant ze precies heeft, zodat ze daarop kan inspelen en dingen uit kan leren. ‘’Maar soms moet je gewoon doen, zegt Ina. Falen bestaat eigenlijk niet, alles is feedback. Als ondernemer kan je er alleen maar van groeien, ik kan nu anticiperen op zulke situaties in de toekomst.’’

De connectie met de klant vind ik heel belangrijk. Ik wil ze laten zien met hoeveel passie en liefde deze onderneming hier staat.

De winkel in Antwerpen noemt ze een ‘belevingswinkel’. In de winkel draait alles om kurk. Het begint bij de etalage, waar de tassen gepresenteerd zijn op het ruwe schors van de kurkboom. En ook in de rest van de winkel is dit schors overal terug te vinden: ‘’Ik heb een deel van een echte kurkboom in de winkel geplaatst om het natuurlijke aspect van de winkel nog meer te versterken.’’ Achter in de winkel heeft ze een kleine expositieruimte gemaakt waar ze de mensen wil tonen waar het product vandaan komt en hoe het wordt gemaakt. Door middel van foto’s en filmpjes toont ze de hoe het kurk van de bomen wordt gehaald.
Daarnaast heeft ze ook haar eigen ondernemersverhaal op de muur geschreven, inclusief het verhaal over haar vader. ‘’Zo heb ik het gevoel dat mijn vader er nog een beetje bij is en het zorgt voor een leuke betrokkenheid tussen de klant en mij. De connectie met de klant vind ik heel belangrijk. Ik wil ze laten zien met hoeveel passie en liefde deze onderneming hier staat.’’

Ik geloof dat sterk leiderschap ook is durven zeggen dat je sommige dingen minder goed kan en die dingen aan andere mensen uit te besteden.

Hoewel Ina momenteel het meeste werk zelf doet, wil ze in de toekomst haar team uitbreiden. ‘’De capaciteit van een mens heeft grenzen. Ik geloof dat sterk leiderschap ook is durven zeggen dat je sommige dingen minder goed kan en die dingen aan andere mensen uit te besteden. Er zit een bepaalde schoonheid in delegeren voor mij. Empowerment is niet alles controleren maar samenwerken in een complementair team, waarbij ik mijn personeelsleden inzet op hun talenten. Ik hou absoluut niet van betutteling, ik heb vertrouwen in mijn teamleden.’’
Verder wil Ina ook graag haar B2B-verkoop gaan uitbreiden. Sinds kort is ze een samenwerking met de zoo van Antwerpen aangegaan, waar je nu een aantal producten van Captain Cork in de souvenirwinkel kan kopen. Daarnaast wil ze een nieuwe lijn opzetten voor onder andere boekentassen voor peuters. Op de langere termijn hoopt ze ook naar het buitenland uit te breiden, want via haar webshop krijgt ze nu al veel bestellingen uit het buitenland binnen. Voornamelijk Nederland heeft ze op het oog. ‘’In Nederland staan ze meer open voor progressieve ideeën dan in België, daar zijn ze al meer bezig met duurzame technologieën.’’

Ik wil duurzaamheid 360 graden doortrekken in mijn bedrijf, het hele plaatje moet kloppen.

Ondanks dat er nog niet zo veel bedrijven bezig waren met duurzaamheid, was het voor Ina vanaf het begin al heel belangrijk. ‘’Ik wil duurzaamheid 360 graden door te trekken in mijn bedrijf, het hele plaatje moet kloppen. Duurzaamheid begint bij het productieproces en een eerlijk salaris naar de arbeiders toe maar het is ook terug te vinden in de winkel.’’ Zo gebruikt ze geen cadeaupapier maar cadeauzakjes van gerecycled materiaal en gebruikt ze geen papieren kassabonnetjes maar verstuurt ze de bonnetjes via mail. Ook doet Ina bijvoorbeeld niet aan solden, Black Friday of andere kortingsacties. ‘’Ik geloof dat ik een verandering in mindset kan creëren door zoveel mogelijk van mijn kennis te delen en niet door op de barricade te gaan staan en te betogen. Ik wil mensen het juiste verhaal vertellen met Captain Cork.’’

Deel het verhaal van Ina

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.