Borgerhoff & Lamberigts
verhalen die mensen samenbrengen

‘Ons vak? Verhalen vertellen.’ Dat krijg je te zien als je de website van Borgerhoff & Lamberigts opent. Oprichters Steven Borgerhoff en Kristof Lamberigts zijn het etiket ‘uitgeverij’ vanaf dag één al ontgroeid. “We vertrekken van het verhaal, en dan zoeken we de meest geschikte drager om dat te vertellen. Dat kan een boek zijn, maar evengoed een televisieprogramma of een online platform. Waar de impact het grootst is.”

Kristoff Lamberigts werkte bij een uitgeverij toen Steven Borgerhoff aan een boek sleutelde over de muzikale helden van Belgische artiesten. “We dachten dat we het anders en beter konden aanpakken dan de bestaande uitgeverijen. Dus hebben we er zelf maar één uit de grond gestampt.”

Al hebben Borgerhoff & Lamberigts zich naar eigen zeggen nooit ‘uitgevers’ gevoeld. “Andere uitgeverijen zijn 100 procent gefocust op boeken. Voor ons doet het medium er eigenlijk niet toe. Het verhaal is het belangrijkste, de drager is ondergeschikt. In het begin brachten we vooral boeken uit. Na een paar jaar is daar Borgerhoff & Lamberigts TV bijgekomen, ons eigen productiehuis. En nog een paar jaar later hebben we Tagmag overgenomen, het populairste online platform voor jongeren tussen 16 en 24. Alles begint bij het verhaal, in functie daarvan kunnen we de drager kiezen waar de impact van dat verhaal het grootst is.”

Voor het ene verhaal is televisie het beste kanaal, voor het andere een boek of een online platform.

‘Mij overkomt het niet’, het televisieprogramma waarvan de VRT nu de tweede reeks op antenne brengt, is volgens Steven en Kristof een voorbeeld van die aanpak. “We brengen het verhaal van fatale ongevallen, maar we draaien het perspectief om. We focussen ons niet op de slachtoffers, maar op de mensen die het ongeluk hebben veroorzaakt: een chauffeur die een fietser raakt, een grootmoeder die met haar kleinkind in de armen van de trap valt,… Ook hun leven wordt in die ene seconde helemaal overhoop gegooid. Voor deze verhalen vonden we televisie het beste kanaal. Andere keren is dat een boek of een online platform. Of alle drie tegelijk. De kookboeken van Sandra Bekkari krijgen bijvoorbeeld online een vervolg, daar hebben we een hele community rond gebouwd.”

“Veel uitgeverijen zijn erg productgericht. Wij vertrekken van het idee. Negen op de tien keer hebben we zelf een idee, en gaan we op zoek naar de juiste persoon om dat verhaal te vertellen. Iemand met een interessant verhaal, of een expert die in staat is om zijn eigen passie op een toegankelijke manier over te brengen op een breed publiek. We spelen in op maatschappelijke trends en evoluties. We houden de vinger aan de pols en proberen zo goed mogelijk aan te voelen wat er leeft in de samenleving.”

Ik heb altijd geweten dat ik wilde ondernemen. Maar niet alleen.

Het heeft bij Kristof altijd gekriebeld om te ondernemen. “Ik kom uit een ondernemersfamilie. En ik zal niet zeggen dat ik anti-autoritair ben, maar ik dans niet graag naar de pijpen van een baas (lacht). Het was gewoon wachten tot ik de juiste persoon tegenkwam om samen iets op te bouwen. Want ik heb altijd geweten dat ik wilde ondernemen, maar ik heb ook altijd geweten dat ik het niet alleen wilde doen.”

“Daarom is ons team misschien wel waar ik het meest trots op ben”, vult Steven aan. “We zijn erin geslaagd om een team van zo’n 50 mensen te bouwen. Een hecht team, maar ook een ongelooflijk divers team. Echte kunstenaarstypes werken zij aan zij met echte zakenmensen. En dat marcheert.”

Als we onszelf niet hadden ingetoomd, hadden we al 30 nieuwe ondernemingen opgericht.

Wat brengt de toekomst voor Borgerhoff & Lamberigts? Zal het boek de oprukkende digitalisering bijvoorbeeld overleven? “Lezen blijft springlevend. Loop eens rond in Londen of New York, je struikelt er over de boekenwinkels. En voor de e-boeken en audioboeken is er nog heel veel groei mogelijk, die moeten eigenlijk nog op grote schaal doorbreken. Voor een boek, in welke vorm dan ook, krijg je ongelooflijk veel value for money. Dat blijft ook in de toekomst zo. Maar eigenlijk is dat onze hoofdzorg niet. We zijn dol op boeken, maar zelfs als mensen geen boeken meer kopen, zullen ze er nog altijd verhalen zijn.”

“Borgerhoff & Lamberigts is futureproof. We kunnen onze verhalen kwijt op verschillende dragers. En als er mogen nieuwe dragers opduiken, dan springen we ook op die trein. Onze grootste uitdaging is onszelf in toom houden. We zien voortdurend nieuwe mogelijkheden. Als we onszelf niet af en toe inhouden, hadden we al 30 nieuwe ondernemingen opgericht.”

Deel het verhaal van Steven

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.