BoardX
voor avontuur en plezier voor jongeren en hun familie

BoardX ontstond vanuit een grote passie voor surfen en snowboarden. Jongeren op een laagdrempelige manier in contact brengen met dit type extreme sporten, dat was hun doel. Dat ze in hun opzet slaagden beseften ze vanaf het moment dat hun eigen deelnemers bij de crew wilden horen. Kim Van Gucht ging eerst zelf als deelnemer op de kampen, werd daarna monitor en kampleider en is nu zelfs CEO van het bedrijf.

Een passie in extreme sporten als surfen en snowboarden ontstond na een gewonnen wedstrijd van de Free Record Shop. Kim Van Gucht won een dag surfen met O Neil en stopte nooit meer met surfen. Hij was meteen verkocht en droomde van zijn passie zijn job te maken. De oprichters van BoardX waren dan ook enorm gedreven. BoardX ontstond niet voor niks door een sportkotter en iemand die in een skate-, surf- en snowboardklerenwinkel werkte. De sportleerkracht organiseerde studentenvakanties als zelfstandige in bijberoep, de kledingverkoper verkocht de reizen aan zijn klanten.

We hebben een heel persoonlijke aanpak: van tenten opzetten, tot eigen lessen in elkaar boksen en zelf eten bereiden.

Het doel van Kim was dus om zijn passie voluit te kunnen beleven in de hoop ervan te kunnen leven. Het begon met zijn zomer wat te verlengen door op zoek te gaan naar nieuwe locaties. Wilden ze een uniek product aanbieden, moesten ze zelf nog veel ontdekken. Uiteindelijk is de uiterst persoonlijke aanpak wat hen vooral anders maakt: ze zetten zelf hun tenten op, ze organiseren en geven zelf hun lessen en bereiden zelf het eten. Ze willen kort bij hun gasten en de ouders staan door gemakkelijk aanspreekbaar te zijn. 95% van de deelnemers boekt half pension als ze de keuze hebben, wat veel zegt over hoe ze het samen koken weten te appreciëren. Daarnaast is er op elke locatie een locatieverantwoordelijke die tijdens de rest van het jaar mee op kantoor werkt; zo kunnen ze meteen correcte concrete informatie geven en stellen ze zich overtuigender op.

Deelnemers die in 2002 mee op BoardX kwamen, komen nu terug met hun kinderen op de familycamps

Ze willen over de hele lijn zelf op alles betrokken zijn, om zo de extreme sporten zo laagdrempelig mogelijk te kunnen aanbieden. Dat is de belangrijkste waarde die ze voor hun sportkampen nastreven. Zo houden ze de financiële kost van het verblijf, de cursus, het vervoer en de omkadering zo laag mogelijk, zodat het voor iedereen haalbaar is om deel te nemen. Laagdrempelig dus zonder aan kwaliteit in te boeten. Ook het heel aanspreekbaar zijn wordt erg geapprecieerd door ouders.

Intussen hebben ze de laatste jaren veel doelen bereikt: een eigen domein en strand opgezet, familycamps in het leven geroepen, … Als een volgende stap willen ze surfkampen aanbieden aan scholen en bedrijven, en verder ook op de internationale markt een plek verdienen.

Deel het verhaal van Kim

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.