Bioracer
innovatieve wielrennerkledij

Raymond Vanstraelen, ex-wielrenner en coach richtte Bioracer op. Het bedrijf is ondertussen uitgegroeid tot pionier in het produceren van wielrenner fietskleding in Europa, en veroveren binnenkort ook de Amerikaanse markt. De redenen van succes zijn: voortdurende innovatie, eigen productie en een sterk gepassioneerd team. Bioracer’s missie is simpel: We make you faster.

Raymond was bijna 40 toen hij Bioracer oprichtte. Er groeide een interesse in ondernemerschap en om iets te doen met zijn passie voor het wielersport. “Wielrennen is altijd mijn passie geweest. In de jaren ‘70 opende ik een school waar ik de beste wielrenners trainden. Ik begon na te denken over welke manieren ik de fietsprestaties kon verhogen. En daar begon het verhaal van bioracer, met mijn passie en expertise ontwikkelde mijn team en ik als eerste ter wereld een biomechanisch fietsmeetsysteem. We produceerde op maat gemaakte fietsen. Daarbij hadden we oog voor detail, elke millimeter telde. Achteraf pas zijn we ons gaan verdiepen in sportkleding” Vertelt Raymond.

Wij zijn constant op zoek naar innovatieve verbetering, hoe we onze renners sneller en veiliger kunnen maken.

Het succes van Bioracer begon in de garage van het huis van Raymond en zijn vrouw, en voor ze het wisten kwam het succes naar binnen. “Na fietsen te maken zijn we met op maat gemaakte kleding begonnen. In die tijd ontwierp mijn vrouw de kleding in onze garage. Met ons eerste ademende fiets jas maakte we indruk. We zijn dan gaan nadenken hoe we onze renners beter kunnen maken door de beste kleding voor hen te ontwikkelen. In die tijd was alles nog wol en katoen en dat waren remmers voor een snelle prestatie. Zeker met de weersomstandigheden hier was dat niet ideaal om mee te fietsen. We zijn gaan kijken naar de ski-kleding industrie, die stonden al veel verder. We deden beroep op een Zwitserse fabrikant van skikleding die ons hielp de stoffen lichter en elastischer te maken. Die expertise heeft ons veel bijgebracht. Na hun faillissement hebben we de productie in eigen handen genomen. Van in het begin al was innovatie een sterke focus. Ten slotte vormt dat de rode draad in onze geschiedenis. Wij zijn constant op zoek naar innovatieve verbetering, hoe we onze renners sneller en veiliger kunnen maken. Ondertussen hebben we 9500 trouwe clubs, in zowel binnen als buitenland.” Zegt Raymond.

Op die manier worden we ook steeds uitgedaagd om tegen de volgende olympische spelen ons expertise te verbeteren en te werken naar nieuwe doelstellingen.

“Onze qore business is het aanmaken van gepersonaliseerde kledij voor wielerploegen. 95 % van hetgeen wat we doen dient daarvoor. Wij sponsoren de Belgische, Nederlandse en Duitse nationale ploeg. Om de vier jaar zijn het de olympische spelen. We hebben de voorbije spelen medailles gehaald en we proberen elke spelen meer te scoren.” Raymond vind dit belangrijk voor de internationale bekendheid van Bioracer. “Alleen de naam van de fabrikant van de kleding mag erop staan, er mogen geen andere namen van sponsors etc op. Dus onze naam staat duidelijk dan als enigste op de kleding. En dat helpt om een internationale naamsbekendheid te krijgen. Op die manier worden we ook steeds uitgedaagd om tegen de volgende olympische spelen ons expertise te verbeteren en te werken naar nieuwe doelstellingen.”

Bioracer heeft veel samenwerkingen die niet enkel focussen op wielrennen maar ook andere industrieën, Hoge scholen en Universiteiten. “We ontwikkelde een biolastische pleister in samenwerking met Vlaio en HoGentReskReskin en is nu een medische firma met een verdeling in 58 landen.. medische wereld. We werken ook nauw samen met VLAIO. Van daaruit hebben we heel wat concepten lopen. Daardoor wordt ons verhaal heel breed. Studenten horen daar ook bij, verschillende hogescholen en universiteiten hebben projecten met ons lopen. Deze projecten gaan o.a. over onderzoek in virtual size en corrigerende kleding. Uit deze projecten halen we nuttige kennis en leren we telkens nieuwe dingen bij.” Vertelt Raymond.

Wij blijven inzetten op innovatie want dat is tenslotte de sleutel naar een succesvolle toekomst.

Bioracer heeft al heel wat prijzen mogen ontvangen. “De Ambiorix prijs hebben we mogen ontvangen als bedrijf van de toekomst. Dat was uit een selectie van Top 500 van Limburgse bedrijven, dus de prijs betekent wel veel voor ons. Wij blijven inzetten op innovatie want dat is tenslotte de sleutel naar een succesvolle toekomst.” Aldus Raymond.

Deel het verhaal van Raymond

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.

Ontdek een ander verhaal over

Ontdek alle verhalen