Biopack
duurzame verpakking

“Reduce, reuse en recycle”: die woorden zijn voor Stijn De Meulemeester en Gwendoline
Hoornaert van ePacking – Bio Pack uit Gistel richtinggevend in alles wat ze doen. Met hun
groothandel in verpakkingsmaterialen willen ze bewijzen dat economie en ecologie hand
in hand kunnen gaan.

Al sinds de start van het bedrijf begin de jaren 90 is ePacking - Bio Pack een pionier op het
vlak van ecologische verpakkingsmaterialen. Bij ePacking vind je een totaalaanbod van
‘klassieke’ kartonnen dozen, opvulchips en kleefband tot bekers, bordjes en zakken. Het
aanbod van Bio Pack bestaat dan weer uit milieuvriendelijke verpakkingen. “Als aanbieder
van verpakkingen dragen we een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid”, vertelt Stijn
De Meulemeester. “We kiezen met Bio Pack voor eco-friendly packaging: producten die niet
gemaakt zijn op basis van aardolie, maar wel van snel hernieuwbare, plantaardige
grondstoffen zoals suikerriet, palmbladeren, maïs,…”

“De perceptie leeft dat ecologische verpakkingen sowieso duurder zijn dan de standaard
alternatieven, maar dat is zeker niet altijd het geval”, benadrukt Stijn. “Onze missie, en
tegelijk de grote uitdaging, is om economie en ecologie met elkaar te verzoenen. ‘Blauw-
groen verpakken’, noemen wij dat. Onze verpakkingscoaches begeleiden onze klanten
grondig: in ons inspiratiecentrum helpen zij hen om alle aspecten tegen elkaar af te wegen
en zo de juiste keuze te maken.”

Voor bedrijven en cateraars zijn alternatieven voor plastiek een manier geworden om zich te onderscheiden.

De sterke groei van de voorbije jaren bewijst dat de interesse voor alternatieven voor plastic
stijgt. “Voor bedrijven en cateraars is het een manier geworden om zich te onderscheiden.
De kwaliteit en uitstraling van de producten zijn ook almaar beter geworden”, merken Stijn
en Gwendoline. “Al sinds onze start in 1992 zetten we in op de stelselmatige vergroening
van ons aanbod en dat blijven we ook doen. We gaan altijd op zoek naar degelijke,
hoogwaardige nieuwigheden die ook een kans hebben op de markt, zoals papieren bestek.”

Naast recycleren en composteren zetten Gwendoline en Stijn ook in op herbruikbare
verpakkingsmaterialen. Onlangs lanceerden ze Cup Concept, een nieuwe joint-venture met
de Duitse marktleider op het vlak van herbruikbare bekers. “Organisaties,
gemeentebesturen,… kunnen bij ons herbruikbare bekers van hoge kwaliteit huren of kopen.
Het is een service van A tot Z, want wij nemen na gebruik ook de reiniging voor onze
rekening.”

We beogen innovaties die goed zijn zowel voor het milieu als onze medewerkers.

Innoveren, dat doet dit familiebedrijf ook op andere manieren. “2 jaar geleden namen we
een nieuw kantoorgebouw met inspiratiecentrum in gebruik. Dankzij de extra ruimte en de
uitgekiende inrichting kunnen we efficiënter, milieuvriendelijker en aangenamer werken. Op
het dak liggen zonnepanelen, op de kranen zitten filters zodat er lekker drinkwater getapt
kan worden, medewerkers kunnen aan zit-sta-bureaus werken en met behulp van
lichtsensoren passen we waar nodig de lichtsterkte aan.” Allemaal zaken die zowel goed zijn
voor het milieu als voor de medewerkers dus.

Want ook aan de mens besteden Stijn en Gwendoline veel aandacht. “Via Sociaal Huis en
(her)activeringstrajecten van de VDAB bieden we kansen aan mensen die het moeilijk
hebben op de arbeidsmarkt. Ze kunnen hier ervaring opdoen en een referentie opbouwen.
Sommigen van hen konden we nadien ook effectief een job aanbieden. We kiezen er ook
voor om mensen uit de streek in dienst te nemen, zodat zij niet veel tijd verliezen met woon-
werkverkeer en met de fiets kunnen komen. Dat is beter voor hun work-lifebalans én voor
het milieu. Ook op andere vlakken hechten we veel belang aan sociaal engagement, zoals
door samen te werken met maatwerkbedrijven en door lokale verenigingen te steunen.”

Deel het verhaal van Stijn en Gwendoline

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.