Billie Cup
herbruikbare bekers voor een schoon milieu

Dat er alsmaar meer afval wordt geproduceerd, is geen nieuws. Koffiebars, kantoorruimtes, kantines van universiteiten voorzien intussen gerecycleerde bekers voor hun klanten; om zo duurzamer te zijn. Een knap initiatief, maar toch dweilen ze met de kraan open. De bekers worden massaal weggegooid in vuilbakken die echter niet gerecycleerd maar verbrand worden. Vanessa Debruyne en Ineke Van Nieuwenhove zien dit heel graag anders en komen met de herbruikbare Billie Cup.

Bij het uitschrijven van een dossier voor Vlaanderen circulair, kruisten Vanessa & Ineke hun paden. Ineke was tot dan de trekker van de campagne “Mei plasticvrij” en Vanessa zette haar schouders onder “Plastic Attacks”. Ze dienden samen een dossier in dat al snel werd goedgekeurd. Ze kregen een opstartsubsidie en vlogen er met twee in; nu ondertussen een dik jaar geleden. Er zijn verschillende leveranciers van herbruikbare bekers, maar die dienen bijna altijd voor evenementen. “Niemand had al iets op de markt voor dagelijks gebruik. “Mensen beseffen niet hoeveel bekers er worden weggegooid.”, aldus Ineke. “En daar wilden wij onze missie van maken.”

We willen een alternatief bedenken voor de wegwerpbeker.

Wat veel mensen niet weten is dat er een plastic coating in bekers zit, waardoor deze moeilijk te recycleren zijn. Het is enorm duur om deze te recycleren dus wordt dat vaak niet gedaan en worden de bekers gewoon verbrand. Zo gaat er veel moeite van koffiebars, kantoorruimtes verloren. Wij wilden het probleem in de kijker zetten én met een oplossing komen. En zo is Billie Cup geboren.” Billie vonden wij en de mensen bij wie we onderzoek hebben gedaan, een toffe naam. Het bekt lekker, zowel mannen als vrouwen willen met een Billie Cup rondlopen en het is een naam die ook in het Engels en het Frans overeind blijft. Wij zeggen er ook vaak bij dat alle Billies in de wereld hele coole vrouwen zijn en dat zijn wij ook.”

Er moet een omwenteling komen bij de mensen bij take-away en afhaal, Alles moet in de toekomst herbruikbaar worden.

Ineke & Vanessa hebben heel erg veel geleerd over de horeca en haar problemen en uitdagingen. Flexibiliteit is heel belangrijk, je moet om kunnen met de hindernissen en feedback die je krijg van de horeca. Als je het wil overleven als onderneming, als je je missie wilt bereiken moet je je kunnen aanpassen. “Naast flexibiliteit behouden we ook echt onze menselijkheid. We proberen iedereen tegemoet te komen. Omdat we veel van onze klanten persoonlijk kennen, kunnen we op die manier ook naar een gepaste oplossing zoeken als ze bij ons komen.” De moeilijkheid blijft om de eindconsument te overtuigen. Als een koffiedrinker Billie Cup niet wil, dan springen horecazaken ook niet mee op die kar. Het delen van dingen is superbelangrijk. Billie Cup maakt het zo makkelijk mogelijk. “Bij de horeca zeggen we ook duidelijk dat dit de toekomst wordt en dat ze daar op in moeten zetten. Sommige zijn pionier en anderen wachten liever nog een beetje af tot het vaker gebruikt wordt.”

We moeten blijven trekken aan die bewustwording bij de mensen. Bij de eindconsument mikken wij op drie dingen: wegwerp moet de wereld uit, een waarborgsysteem is een goed systeem. En deeleconomie is het streefdoel.

Hun idealisme is echt de drijfveer. “We voelen dat we de weg nog wat moeten vrijmaken, omdat wij hier de eersten zijn. Het is hard werken, maar al een geluk zijn we zo missiegedreven.” Buiten Billie Cup gaan we ook graag verder in herbruikbare verpakking aan te bieden voor de afhaalmaaltijden. Food bowls. Een complexere zaak dan de reusable cup, maar momenteel wachten ze af door de corona crisis. Ondertussen hoopt Ineke dat er vanuit de overheid meer gebeurt. In Ierland ligt er een wetsvoorstel op tafel om een taks te zetten op wegwerpbekers. Op die manier wordt de horeca ook gemotiveerd om over te schakelen naar herbruikbaar. ”Waarom doen we hier niets mee? Dit zou ook een kans kunnen zijn, als we de economie toch wat moeten aanpassen kunnen we toch beter kijken om te zien of we het een beetje duurzamer kunnen maken.”

Deel het verhaal van Vanessa Debruyne

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.