BeerSelect
lekkere artisanale bieren van topkwaliteit

De Belgische biercultuur is springlevend. De craft brouwerijen schieten al een paar jaar als paddenstoelen uit de grond, ze knagen aan het marktaandeel van de bierreuzen. De Gentse start-up BeerSelect wil die honderden kleine artisanale spelers ondersteunen en ontzorgen, sinds kort zelfs met een eigen brouwerij. Zo moeten de brouwers zich met niets anders bezighouden dan nieuwe smaken en nieuwe recepten.

Wout Meuleman brouwde als 15-jarige al zijn eigen bier. Aan de universiteit kwam hij twee andere bierfreaks tegen, Miel Bonduelle en Kasper Peeters. Het trio stampte nog tijdens hun studies een eigen start-up uit de grond, 100 procent gewijd aan de unieke Belgische biercultuur.

BeerSelect wil de kleine, artisanale brouwerijen een duw in de rug geven. Eerst met een webshop, daarna met ontdekkingspakketten en relatiegeschenken voor bedrijven. “De biercultuur in België is springlevend, we zien al een tijdje een revival van de craft bieren. Terwijl de totale bierconsumptie daalt, zit het aandeel van de artisanale, lokaal gebrouwen bieren in de lift. Maar veel van die brouwers zijn een beetje het slachtoffer van hun eigen succes. Het zijn meestal hobbybrouwers, ze zijn gepassioneerd door het bierbrouwen, maar ze hebben geen kaas gegeten van sales of marketing of export.”

Als new kid on the block werpt BeerSelect zich niet alleen op als promotor – tot in China toe – maar ook als bewaker van de Belgische biercultuur. “In België is de markt voor craft bieren stilaan verzadigd. Maar in de Verenigde Staten en zelfs Nederland is de hype nog priller”, zegt Wout. “Wij zijn wat traditioneler en wat braver, maar in de VS experimenteren ze vandaag met de zotste smaken. AB Inbev zal niks uitproberen waarvan ze niet zeker zijn dat het verkoopt, de smaakinnovatie moet komen van de kleine craft brouwers. Wij willen hen ontzorgen, zodat ze zich enkel en alleen met nieuwe recepten en smaken moeten bezighouden.”

Een eigen brouwerij, met eigen installaties en een eigen smaakmeester: dat is een echte mijlpaal.

Deze zomer was een mijlpaal voor het piepjonge BeerSelect. In Gent opende de start-up een eigen brouwerij, meteen de grootste van de hele stad. “De meeste craft brouwers hebben in hun kelder of hun tuinhuis een installatie van 50 liter, om te experimenteren tot ze het perfecte bier hebben gevonden. Maar ze moeten dat vervolgens bij een grotere brouwerij laten brouwen.”

“Voor ons was dat vervelend. BeerSelect is het aanspreekpunt voor de importeurs en de distributeurs, maar we hebben zelf weinig controle over de kwaliteit van het bier, over de hoeveelheden, over de timing, over de flexibiliteit om bijvoorbeeld op korte termijn extra flesjes te produceren. Daarom hebben we beslist om een eigen brouwerij te bouwen, met eigen installaties en een eigen smaakmeester. De craft brouwers kunnen hier bij ons hun bier komen brouwen, wij kunnen de hele flow in goede banen leiden.”

Om in vaktermen te spreken: we vechten graag tegen de bierkaai.

Anderhalf jaar geleden was BeerSelect een sympathieke start-up van drie studenten, vandaag runnen die met de steun van ervaren zakenlui een brouwerij van bijna 1 miljoen euro. Gevraagd naar de grootste uitdaging die bij die groei komt kijken, moet Wout niet lang nadenken: “Snelheid. Zowel voor het bedrijf als voor ons alle drie individueel. Er komt heel veel op ons af, en alles is nieuw. Via The Birdhouse, de accelerator voor start-ups waar we deel van uitmaken, laten we ons intensief begeleiden door een mentor. Er is heel veel dat we niet weten over ondernemen, maar we zijn ook niet bang om dat toe te geven en advies te vragen.”

“Het is elke dag knokken. We hebben vorige week 100 uur gewerkt, denk ik, om de brouwerij op tijd operationeel te krijgen. Maar de kick als dat dan lukt, is onbeschrijfelijk. Als we dat gevoel ooit kwijtspelen, dan stop ik er direct mee. We leren bij, we werken steeds professioneler, maar die mentaliteit van de underdog willen we absoluut bewaren. Om even in vaktermen te spreken: we vechten graag tegen de bierkaai.”

Deel het verhaal van Wout, Miel en Kasper

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.