BEEGO
computerhulp aan huis

Als student verdiende Frederick Scraeyen een centje bij door computerhulp aan huis te bieden. Vijftien jaar en een paar digitale revoluties later heeft hij die draad opnieuw opgepikt. BEEGO stuurt elke dag een legertje informaticastudenten uit om mensen te helpen met al hun digitale vragen en problemen.

“BEEGO doet min of meer hetzelfde dan wat ik als student op mijn eentje deed. Alleen is de rol die technologie speelt ondertussen enorm hard veranderd”, zegt Frederick. “Vijftien jaar geleden was een computer voor veel mensen nog een hobby. Ik hielp de early adopters, de enthousiastelingen die gefascineerd waren door die nieuwe technologie. Vandaag is technologie overal en moét je wel mee zijn. Je bank stuurt je naar huis om met de app geld over te schrijven, op het gemeentehuis ontvangen ze je pas als je eerst digitaal een afspraak hebt gemaakt. Technologie is geen nice to have meer, het is een noodzaak geworden.”

De digitale kloof is geen rechte lijn tussen jong en oud.

De digitalisering gaat razendsnel. Té snel, voor een grote groep mensen, merkt Frederick elke dag. “We zijn gestart met het idee dat we vooral oudere mensen zouden helpen. Maar de digitale kloof is geen rechte lijn tussen jong en oud. Werkende mensen hebben het evengoed moeilijk om, naast hun dagdagelijkse taken, ook nog eens al die nieuwe digitale technologieën onder de knie te krijgen. We leiden nu bijvoorbeeld docenten van Thomas More op om het nieuwe leermanagementsysteem van de hogeschool te gebruiken.”

De studenten van BEEGO legden ondertussen al meer dan 3.000 huisbezoeken af, in de vier Vlaamse steden waar de start-up actief is (Antwerpen, Gent, Leuven en Brugge). Die huisbezoeken vallen uiteen in twee categorieën, legt Frederick uit. “We gaan heel vaak dingen uitleggen. Lesgeven. ‘Hoe sla ik mijn foto’s op in de cloud?’ ‘Hoe geraak ik met mijn nieuwe smartphone op de WiFi?’ ‘Hoe maak ik een Facebook-profiel aan?’ We krijgen werkelijk alle soorten vragen, we hebben zelfs al gepensioneerden geholpen die een vlog wilden beginnen. Bij de tweede categorie van huisbezoeken gaan we echt problemen oplossen. Computers die gecrasht zijn, documenten die verloren geraken, virussen die toeslaan,…”

“Veel van onze klanten zijn de zogenaamde strugglers, de mensen die worstelen met digitale technologie. Maar ook een andere type klant vindt steeds vlotter de weg naar BEEGO: mensen die hun digitale misschien wel zelf kunnen oplossen, maar daar geen tijd voor hebben. Of geen zin in hebben. We noemen dat de convenience klanten, de mensen die bij ons aankloppen voor het gebruiksgemak. Niet zelf zitten knoeien, geen dure verplaatsing naar de computerwinkel waarbij ze hun toestel een paar dagen kwijt zijn, maar een student die langskomt en meteen voor een oplossing zorgt.”

Vergeet het cliché van de nerd in de donkere zolderkamer. Onze IT-studenten moeten de taal van de klant spreken.

Die studenten staan momenteel in de wachtrij om voor BEEGO te kunnen werken, legt Frederick uit. “Informaticastudenten zijn bezeten door IT en technologie. Dan is het natuurlijk leuker om geld te verdienen door IT-vraagstukken op te lossen dan door kantoren te poetsen. Ze worden klaargestoomd voor de arbeidsmarkt. Aan de HoGent verdienen studenten zelfs studiepunten door voor BEEGO te werken, ook andere hogescholen hebben plannen in die richting.”

“De grote troef van BEEGO is dat studenten niet alleen hun technische skills trainen, maar ook hun sociale skills. Vergeet het cliché van de nerd in de donkere zolderkamer. Bij BEEGO moeten ze de taal van de klant spreken, ze moeten in mensentaal uitleggen hoe een smartphone werkt of hoe ze een virus verwijderen. Ze staan sterker in hun schoenen.”

Ondernemers zijn de avonturiers van de moderne tijd.

Het lijkt een beetje een anachronisme in deze digitale tijden, een student die met de fiets aan huis komt om digitale vragen te beantwoorden. Maar Frederick is er heilig van overtuigd dat BEEGO binnen 20 jaar nog altijd bestaat én minstens even relevant is als vandaag. “De digitalisering zal zich natuurlijk verder doorzetten en er zullen meer en meer nieuwe technologieën op ons afkomen. Maar er is ook een tegenbeweging. Grote digitale spelers als Amazon en dichter bij huis ook Coolblue openen opnieuw fysieke winkels. Mensen hebben nood aan een aanspreekpunt van vlees en bloed. Aan écht contact. Dat is exact wat BEEGO doet: mens en machine verzoenen.”

Frederick heeft de smaak van het ondernemen ondertussen ook helemaal te pakken gekregen. “Er komt ontzettend veel bij kijken. Heb je de ene uitdaging tot een goed einde gebracht, dan staat de andere al te wachten. Het stopt nooit. Dat heb ik toch onderschat, zoals waarschijnlijk élke ondernemer (lacht). Door zelf een start-up uit de grond te stampen, heb ik heel veel respect gekregen voor ondernemers. Het zijn de avonturiers van de moderne tijd.”

Deel het verhaal van Frederick

Andere verhalen uit de buurt

De ondernemers in je stad of gemeente hebben vaak een grotere impact op hun omgeving dan je zou denken. Ontdek hier de verhalen achter de ondernemingen in jouw buurt.